Zoekresultaat

139 resultaten
U heeft gezocht op: Organisatie en beleid

Sorteren op:
  • Concept beleidsprogramma circulair textiel 2025-2030

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een nieuw beleidsprogramma circulair textiel voor, met als looptijd 2025 tot 2030. Het huidige beleidsprogramma circulair textiel loopt eind 2024 af. Er zijn de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met burgers, experts en partijen uit de textielsector, om ideeën, behoeften en zorgen op te halen. Met deze internetconsultatie willen wij iedereen in de samenleving de kans geven om te reageren op het concept-beleidsprogramma.

  • Besluit coördinatie terrorismebestrijding en nationale veiligheid

    Het ontwerpbesluit geeft uitvoering aan de in de Wet coördinatie terrorismebestrijding en nationale veiligheid (Wet CoTNV, Stb. 2023, nr. 454) opgenomen verplichting om bij algemene maatregel van bestuur regels te stellen met betrekking tot technische, personele en organisatorische maatregelen, waaronder regels over functiescheiding, autorisatie voor het gebruik van bepaalde systemen, opslag en beveiliging en om nadere regels over de inhoud en wijze van uitvoering van gegevensbeschermingsaudits te stellen. Deze regels bevorderen de bescherming van (persoons)gegevens, de naleving van de begrenzingen en randvoorwaarden opgenomen in de Wet en de controleerbaarheid van die naleving bij de uitvoering van de wet.

  • Wetsvoorstel personeelsbehoud bij crisis

    Het Wetsvoorstel personeelsbehoud bij crisis heeft als doel om bedrijven en hun werknemers te ondersteunen in het behouden van banen bij een crisis die buiten het ondernemersrisico valt en onvoorzienbaar is. Denk daarbij aan een brand in het bedrijf, een overstroming, een oorlogssituatie of beperkende maatregelen om verspreiding van een ziekte te voorkomen. Het wetsvoorstel geeft werkgevers de mogelijkheid om in dit soort situaties hun personeel tijdelijk te herplaatsen of, als er niet gewerkt kan worden, het loon verminderd door te betalen en een loonsubsidie aan te vragen.

  • Wet integratie Wet educatie en beroepsonderwijs BES en Wet sociale kanstrajecten jongeren BES

    De regering bekostigt beroepsonderwijs in Nederland en verstrekt ook een uitkering aan gemeenten om laaggeletterdheid bij volwassenen te bestrijden. Er bestaan ook wettelijke regels om te voorkomen dat jongeren zonder diploma hun school verlaten. Met bijgaand wetsvoorstel worden deze regels en voorzieningen voor het Caribisch deel van Nederland gemoderniseerd, zodat een gelijkwaardig voorzieningenniveau kan worden bereikt op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij wordt rekening gehouden met de lokale situatie.

  • Aanpassing splitsingsvrijstelling

    In de praktijk is het onbedoeld mogelijk geworden om de splitsingsvrijstelling in de overdrachtsbelasting ruimer toe te passen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Zo kan met een samenstel van transacties heffing van overdrachtsbelasting worden voorkomen bij de overdracht van onroerende zaken terwijl bij een rechtstreekse overdracht wel overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om dit te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven. 

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit Wkkgz

    Dit uitvoeringsbesluit regelt dat bij de afhandelingen van calamiteitenmeldingen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) niet altijd het integrale onderzoeksrapport van de zorgaanbieder hoeft te ontvangen en te beoordelen. Ook volgt bij een melding van ontslag bij disfunctioneren niet langer in alle gevallen een onderzoek van de IGJ. Bovendien krijgt de IGJ met dit besluit meer differentiatiemogelijkheden in de afhandelingen van meldingen.Aanleiding van dit wijzigingsbesluit is de beleidsreactie op de evaluatie van de Wkggz. Daarin is aangegeven dat bij afhandeling van deze meldingen door de IGJ meer flexibiliteit kan worden geboden, zonder in te boeten op de veiligheid of de kwaliteit van zorg of het belang van de cliënt. Zo kan de IGJ haar toezichtcapaciteit effectiever inzetten. Dit wijzigingsbesluit zorgt daarvoor. 

  • Besluit en Regeling versterking regie volkshuisvesting

    Dit besluit en deze regeling geven nadere invulling aan het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting dat op 7 maart 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er betaalbare woningen zijn, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen een gelijke kans op een woning krijgen.

  • Besluit bescherming slachtoffergegevens in processtukken

    Deze ontwerp-AMvB strekt ertoe te voorkomen dat gegevens van slachtoffers zonder noodzaak ter kennis komen van de verdachte en anderen. Het doel daarvan is het versterken van de rechtspositie van slachtoffers en een betere bescherming van hun privacy. Tegelijkertijd moet een goede procesvoering gewaarborgd blijven, door gegevens van slachtoffers wél te vermelden indien deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor door de rechter te nemen beslissingen. Door alleen die gegevens van het slachtoffer te vermelden die de rechter nodig heeft voor het nemen van een beslissing in de strafzaak, kan spanning tussen de privacy van het slachtoffer enerzijds en een behoorlijke en eerlijke berechting van de verdachte anderzijds worden vermeden.  

  • Verzamelwet gegevensverwerking VWS III

    Dit wetsvoorstel gaat over het verwerken van (gevoelige/bijzondere) persoonsgegevens, zoals gegevens over gezondheid of het burgerservicenummer (BSN). Het is belangrijk dat de wet duidelijk maakt wanneer een organisatie gegevens mag gebruiken en welke persoonsgegevens mogen worden gebruikt. Het wetsvoorstel verbetert deze regels voor verschillende organisaties in de gezondheidszorg en het sociaal domein.

  • Consultatie klimaatmaatregelen financiële sector

    Als samenleving staan we voor de grote opgave om onze economie te verduurzamen. Het ministerie van Financiën verkent samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat of klimaatwetgeving of andere maatregelen voor financiële ondernemingen hierbij kan helpen. En zo ja, hoe dit het beste vormgegeven kan worden.