Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam PiusX-College (E.W.M. Swinkels)
Plaats Bladel
Datum 28 november 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het wetsvoorstel is vrij tegenstrijdig wanneer u spreekt van een kwaliteitsimpuls voor het cultuuronderwijs en tegelijkertijd het vak ckv af wilt schaffen! Afschaffing CKV is een zeer slechte zaak. Het beoogde effect zal ook niet gehaald worden. Er zal geen sprake zijn van een kwaliteitsimpuls m.b.t. Cultuureducatie. De voorgestelde vakken zullen niet meer gaan doen aan cultuureducatie. Dit getuigt van weinig realiteitszin. CKV is een mooi vak waar leerlingen met meer in aanraking komen dan alleen de zakelijke benadering van het leven. Juist cultuur en kunst geeft een extra dimensie en extra kwaliteit aan het leven. Als ondergeschoven kindje, waarvan dit beleid ook weer getuigd, heeft het juist meer aandacht nodig. En is het belang van de betekenis van kunst en cultuur in je leven te leren kennen en waarderen een proces. Als er een vak is waarin open staan, reflectie, betrokkenheid, creativiteit, waarde en normen samen komen dan is het wel cultuureducatie. Het vak CKV levert daar een enorme bijdrage aan. Leerlingen moeten hierin een ontwikkeling doormaken en deze zal NIET plaatsvinden als het een onderdeeltje van Nederlands, of geschiedenis gaat worden. Het onderwijs op kunst en cultuur moet voor ieder kind in het VO een hoofdonderdeel zijn in zijn/haar lesprogramma. Het stimuleert niet alleen het creatieve denken van de leerlingen maar is ook van groot belang voor de algemene ontwikkeling. E.W.M. Swinkels Docent CKV