Integratie van lwoo en pro in passend onderwijs

Reactie

Naam Praktijkschool Apeldoorn (Dhr. J.R. Van Lohuijzen)
Plaats Apeldoorn
Datum 29 november 2013

Vraag1

Wat vindt u van de wijze:
1. van overdragen van de ondersteuningstoewijzing van de RVC’s naar de samenwerkingsverbanden?
2. waarop het ondersteuningsbudget voor lwoo en pro wordt ingepast in en overgedragen naar de samenwerkingsverbanden?
1. Indien zorgvuldig geregeld binnen swv's kan dit meerwaarde hebben. Voor pro zal een heldere toewijzing nodig moeten blijven. Anders leidt dat tot oneigenlijk gebruik van deze schoolsoort en hebben de echte pro-leerlingen op termijn het nakijken.
2. Pro is een schoolsoort en dient direct bekostigd te worden. De uiteenrafeling in basis en ondersteuning is gezocht en leidt tot emmers vol bureaucratie.

Vraag2

Wat vindt u van de vormgeving van de mogelijkheden voor opting out zoals deze zijn opgenomen in het wetsvoorstel?
Opting out is zoiets als dat ons land uit meerdere landjes bestaat. Leuk voor mensen met profileringsdrang, maar op lange termijn een bestuurlijke wanorde en niet houdbaar.

Vraag3

Wat vindt u van het tijdpad/de planning voor invoering?
Bestuurlijk wordt alles in documenten ' afgetikt', zoals dat heet. De uitvoering in de praktijk is vele malen weerbarstiger en vraagt zeer veel praktisch inzicht passende leertrajecten voor leerlingen te organiseren. Het gevaar is dat het systeem bezwijkt onder de problematiek.

Vraag4

Wat vindt u van de positie van lwoo en pro in relatie tot het samenwerkingsverband en de waarborgen die zijn ingebouwd in de inpassing van lwoo en pro?
Waarborgen? Het pro raakt als schoolsoort uiteindelijk vermalen of verandert zodanig van karakter dat de leerlingen, waarvoor het terecht in het leven is geroepen, geen passend onderwijs meer zullen ontvangen.

Vraag5

Vindt u augustus 2015 een goede maand om de RVC’s op te heffen en de taak van indicatiestelling over te hevelen naar de samenwerkingsverbanden, of is er een betere maand om dit te doen?
Veel te vroeg. Inhoudelijk moet de trein nog op gang komen. Alles rolt over elkaar heen. Van een degelijk traject van uitvoering is op papier sprake. Het denken in ondersteuningsvragen moet op de werkvloer nog op gang komen in zeer veel gevallen. Het pro krijgt opdrachten naar zich toe die zo divers zijn dat bij dit tempo gevreesd moet worden voor werkelijk passend onderwijs voor haar leerlingen.

Vraag6

Wat vindt u van dit wetsvoorstel en zijn er nog specifieke zaken waar u een reactie op wilt geven?
Waar het het pro betreft is het onlogisch utopiedenken als in de beste jaren van de mislukte onderwijsvernieuwingen.