Zoekresultaat

92 resultaten
U heeft gezocht op: Burgerlijk recht

Sorteren op:
  • Wet verlaging griffierechten

    De ambitie in het coalitieakoord Rutte-IV is om de toegang tot het recht voor burgers en MKB te vergroten door de tarieven voor de griffierechten in het bestuursrecht en voor civiele zaken te verlagen. In dit wetsvoorstel wordt deze ambitie uitgewerkt door middel van het verlagen van de griffierechten.

  • Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen

    Dit wetsvoorstel regelt dat privaatrechtelijke rechtspersonen (onder meer NV's/BV's, verenigingen, VvE's, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen) digitaal kunnen vergaderen. Nu is dat alleen nog fysiek of hybride mogelijk (buiten de mogelijkheid die de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid tot in beginsel 1 februari 2023 biedt). Er worden enkele voorwaarden gesteld, zodat de digitale vergadering goed kan verlopen. Verder wordt het eenvoudiger om langs digitale weg op te roepen.

  • Besluit bevoegde instanties grensoverschrijdende representatieve vorderingen voor consumenten

    De Implementatiewet richtlijn representatieve vorderingen voor consumenten voegt een nieuw artikel 305e toe aan Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek (BW) dat het huidige artikel 3:305c lid 3 BW vervangt. Artikel 3:305e BW regelt dat een stichting of vereniging een aanvraag kan doen bij de Minister voor Rechtsbescherming om te worden aangewezen als bevoegde instantie. Eenmaal aangewezen als bevoegde instantie, kan de organisatie in een andere lidstaat collectieve acties instellen voor een groep consumenten (‘grensoverschrijdende collectieve acties’). Lid 4 van artikel 3:305e BW regelt dat bij algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld voor het aanwijzen als bevoegde instantie en regels worden gesteld voor het intrekken en de duur van de aanwijzing. Het besluit dat ter consultatie voorligt, werkt deze (nadere) regels uit. Daarnaast regelt dit besluit de inhoud en de publicatie van de lijst met bevoegde instanties.

  • Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

    Bij structureel werk hoort een vast contract.  En flexibele werknemers hebben ook recht op meer zekerheid over het inkomen en het rooster. Daarom wordt er een wetsvoorstel voor internetconsultatie gepubliceerd. Dit is het eerste wetsvoorstel van het in april gepresenteerde pakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers. Dit arbeidsmarktpakket met voorstellen die op 3 april jl. gepresenteerd zijn, heeft de steun van de vakbonden en werkgeversorganisaties.

  • Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

    Dit wetsvoorstel draagt bij aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant. Dit gebeurt door te verduidelijken wanneer als werknemer gewerkt moet worden en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Daarnaast worden werkenden met beperkte onderhandelingsmacht ondersteund bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.

  • Wet vereenvoudiging non-binaire geslachtsvermelding

    Dit wetsvoorstel maakt het makkelijker om een non-binaire geslachtsvermelding ('''X'') te registreren. Door dit wetsvoorstel kunnen mensen die een non-binaire geslachtsvermelding willen laten registreren dit eenvoudig doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente. Dat is dezelfde procedure als die nu geldt voor transgender personen. 

  • wijziging Burgerlijk Wetboek en wijziging Besluit servicekosten in verband met de herziening van servicekosten

    De regels van servicekosten worden aangescherpt en gemoderniseerd. Voor verhuurders en huurders is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels voor huur en servicekosten. Om misbruik van servicekosten tegen te gaan wordt de lijst van zaken en diensten die als servicekosten doorberekend kunnen worden, begrensd. Ook wordt het onderscheid tussen 'nutsvoorzieningen met een eigen meter' en '(overige) servicekosten', uit het Burgerlijk Wetboek (BW) gehaald. Daarnaast wordt het BW gewijzigd om het mogelijk te maken maximale bedragen aan de verschillende servicekosten te koppelen.

  • Verbetering van de executoriale verkoop van onroerende zaken

    In dit wetsvoorstel worden wijzigingen voorgesteld in Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering met als doel de executoriale verkoop van onroerende zaken (vooral huizen) transparanter en toegankelijker te maken voor particulieren zodat de opbrengst van te veilen zaken hoger zal zijn.

  • Wet elektronische indiening dagvaarding

    Het wetsvoorstel neemt de wettelijke belemmeringen voor het elektronisch indienen van de dagvaarding weg.

  • Integratiewet Awgb

    De Integratiewet Awgb voegt de belangrijkste wetten op het gebied van gelijke behandeling samen tot één wet, de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb). Verder worden door middel van de Integratiewet Awgb enige wijzigingen doorgevoerd, die voortvloeien uit de evaluatie van de Awgb of die tegemoetkomen aan bezwaren van de Europese Commissie tegen de formulering van enkele huidige Nederlandse wettelijke bepalingen.