Zoekresultaat

25 resultaten
U heeft gezocht op: Criminaliteit

Sorteren op:
  • Verhoging strafmaxima grootschalige drugscriminaliteit

    Met dit wetsvoorstel worden de gevangenisstraffen die in de Opiumwet zijn gesteld op het opzettelijk aanwezig hebben, de handel, de productie en de in- en uitvoer van harddrugs verhoogd. Nu gelden maximale gevangenisstraffen van twaalf jaar (in- en uitvoer), acht jaar (handel en productie) en zes jaar (aanwezig hebben). Voorgesteld wordt deze strafmaxima als volgt te verhogen: de maximale gevangenisstraf voor de in- en uitvoer wordt zestien jaar, voor de handel en productie wordt deze twaalf jaar en voor het aanwezig hebben acht jaar. De gevangenisstraf die is gesteld op het plegen van voorbereidingshandelingen ten behoeve van harddrugsdelicten wordt verhoogd van zes jaar naar acht jaar.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Wijziging van het Wetboek van Strafrecht in verband met verdere versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit

    Dit conceptwetsvoorstel maakt het inbouwen van een verborgen ruimte in een vervoermiddel strafbaar. Ook voorgesteld wordt strafbaar te stellen het beschikken over een vervoermiddel in de wetenschap dat in dat vervoermiddel een verborgen ruimte is aangebracht. 

  • Maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit vanuit detentie

    Het gaat om maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit vanuit detentie. Om te voorkomen dat een gedetineerde de contactmogelijkheden met de buitenwereld gebruikt voor het plegen of voorbereiden van ernstige misdrijven, kan de Minister voor Rechtsbescherming bevelen dat deze contactmogelijkheden worden beperkt of dat daarop verscherpt toezicht plaatsvindt. Ook wordt voorzien in visueel toezicht op het contact tussen de gedetineerde en zijn rechtsbijstandsverlener. Verder wordt het aantal rechtsbijstandsverleners dat toegang heeft tot de gedetineerde beperkt tot twee.

  • Wijziging van de Penitentiaire maatregel en het Besluit politiegegevens

    Met het Besluit wordt verder uitvoering gegeven aan het wetsvoorstel tot wijziging van de Penitentiaire beginselenwet in verband met aanvullende maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit tijdens detentie (Kamerstukken II 2022/23, 36 372, nr. 2). Dit wetsvoorstel vergroot de armslag bij de bestrijding van ernstige georganiseerde criminaliteit vanuit detentie.

  • Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit

    Dit wetsvoorstel voorziet in een wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Stafvordering en enkele andere wetten. Het bevat verschillende voorstellen op strafrechtelijk terrein die bijdragen aan een effectievere aanpak van ondermijnende criminaliteit.

  • Woningsluiting bij verstoring openbare orde door ernstig geweld (bv. beschieting) of door wapens

    Burgemeesters moeten de openbare orde handhaven. Als die in een buurt op het spel staat wegens ernstig geweld (zoals een beschieting) of wegens een wapenvondst, kunnen zij op grond van deze wet een woning of bijvoorbeeld een loods sluiten. Ook kunnen vervolgstappen worden gezet, zoals snelle ontbinding van de huur door een verhuurder. Dit laatste wordt ook mogelijk na sluiting wegens drugsvoorbereiding; dat is bij een eerdere wetswijziging (Stb. 2018, 481) over het hoofd gezien.

  • Wijziging Opiumwet vanwege nieuwe psychoactieve stoffen

    Dit wetsvoorstel regelt een verbod op bepaalde, veel voorkomende, groepen nieuwe psychoactieve stoffen (NPS-en) en beoogt daarmee de volksgezondheid te beschermen en de productie en handel in NPS-en te belemmeren. Het gaat om stoffen die qua werking sterk lijken op de reeds verboden drugs en die geproduceerd worden om de drugswetgeving te omzeilen.

  • wetsvoorstel versterking bestrijding computercriminaliteit

    Het wetsvoorstel bevat een zelfstandige bevoegdheid voor de officier van justitie om strafbare gegevens van het internet te laten verwijderen. Daarnaast wordt het, volgens het wetsvoorstel, strafbaar om zonder toestemming gegevens uit een computer over te nemen, en om computergegevens die op die manier zijn verkregen, te bezitten of aan een ander bekend te maken (“heling” van computergegevens). Ten slotte wordt het strafbaar om stiekem een met een ander gevoerd gesprek op te nemen.