Zoekresultaat

155 resultaten
U heeft gezocht op: Belasting

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel beschikking bij overgang van onderneming

    Het proces rondom de toerekening van lasten en de vaststelling van de premie bij overgang van onderneming te verbeteren, overgangen beter in beeld te krijgen en ook de werkgever eerder te informeren over de vaststelling van de overgang.

  • Wetsvoorstel gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden

    Met dit wetsvoorstel wordt beoogd de uitwisseling en verwerking van gegevens te verbeteren tussen instanties die met elkaar samenwerken bij de aanpak van bijvoorbeeld de bestrijding van ondermijnende criminaliteit, van verstoring van de openbare orde en veiligheid, of van misbruik van overheidsgeld en sociale voorzieningen.

  • Wetsvoorstel modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen

    Dit conceptwetsvoorstel geeft aan hoe de vennootschapsbelastingplicht voor overheidsondernemingen gewijzigd zou kunnen worden. Het bestaande uitgangspunt van 'onbelast, tenzij' verandert in 'belast, tenzij'.

  • Wetsvoorstel openbaarmaking vergrijpboeten

    Deze consultatie bevat een wetsvoorstel naar aanleiding van de Panama maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een wetsvoorstel over de openbaarmaking van vergrijpboeten opgelegd aan deelnemers aan een beboetbaar feit (juridische beroepsbeoefenaren/adviseurs).

  • wetsvoorstel ouderparticipatiecreches

    De consultatie betreft het wetsvoorstel ouderparticipatiecrèches. Ouderparticipatiecrèches (OPC’s) zijn crèches die geleid en georganiseerd worden door de ouders van de kinderen zelf. Minstens één van beide ouders verzorgt onbezoldigd minimaal één dagdeel per week opvang op de crèche. Er bestaan ongeveer zeven OPC’s in Nederland. Het gaat om ongeveer 120 kindplaatsen.

  • Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

    Dit wetsvoorstel versnelt de wettelijke stikstofdoelstelling (omgevingswaarde) van 2035 naar 2030. Ook introduceert het wetsvoorstel een natuurvergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen (o.a. intern salderen). Basis is het coalitieakkoord en de voorstellen van Remkes. Voor de omgevingswaarde zijn in het wetsvoorstel ook twee ijkmomenten in 2025 en 2028 opgenomen. Tijdens de ijkmomenten wordt bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om iets meer tijd te nemen voor het halen van de doelstellingen. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Met de natuurvergunningplicht wordt onder meer intern salderen vergunningplichtig. Dit zorgt er onder meer voor dat de natuurvergunning overeenkomt met wat er op een bedrijf gebeurt.

  • Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties

    In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken.  De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).

  • wetsvoorstel Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet

    Burgers kunnen op hun AOW-uitkering gekort worden indien zij niet (volledig) voldoen aan de premieplicht van de AOW. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beoordeelt naar aanleiding van door de Belastingdienst (BD) aangeleverde gegevens of de persoon ‘schuldig nalatig’ verklaard dient te worden. Bij de toekenning van de AOW-uitkering, op de AOW-leeftijd, wordt een korting toegepast voor zo lang de AOW-uitkering duurt. Met het conceptwetsvoorstel wordt deze korting afgeschaft.

  • Wijziging Besluit allocatie arbeidskrachten door intermediairs ivm invoering toelatingsplicht

    Als gevolg van de wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs i.v.m. het wetsvoorstel Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten behoeft het Besluit allocatie arbeidskrachten door intermediairs eveneens aanpassing.

  • Wijziging Besluit en Regeling uitvoering Wet invoering minimumuurloon

    In het Coalitieakkoord 2021-2025 is opgenomen dat er een minimumuurloon wordt ingevoerd volgens het initiatiefwetsvoorstel invoering minimumuurloon van de Partij van de Arbeid en GroenLinks. De invoering hiervan heeft als gevolg dat er technische wijzigingen moeten worden doorgevoerd in 17 algemene maatregelen van bestuur en 9 ministeriële regelingen zodat deze regelgeving overeenstemt met het nieuwe artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.