Zoekresultaat

37 resultaten
U heeft gezocht op: Verzekeringen

Sorteren op:
  • Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

    Bij structureel werk hoort een vast contract.  En flexibele werknemers hebben ook recht op meer zekerheid over het inkomen en het rooster. Daarom wordt er een wetsvoorstel voor internetconsultatie gepubliceerd. Dit is het eerste wetsvoorstel van het in april gepresenteerde pakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers. Dit arbeidsmarktpakket met voorstellen die op 3 april jl. gepresenteerd zijn, heeft de steun van de vakbonden en werkgeversorganisaties.

  • Wetsvoorstel verzekerdeninvloed

    Het onderwerp van deze consultatie is het wetsontwerp waarmee de invloed van verzekerden op het beleid van zorgverzekeraars wordt vergroot. Onderdeel daarvan is het zorginkoopbeleid (denk aan de inkoop van ziekenhuiszorg, huisartsenzorg, geestelijke gezondheidszorg, etc).

  • wetsvoorstel Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet

    Burgers kunnen op hun AOW-uitkering gekort worden indien zij niet (volledig) voldoen aan de premieplicht van de AOW. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beoordeelt naar aanleiding van door de Belastingdienst (BD) aangeleverde gegevens of de persoon ‘schuldig nalatig’ verklaard dient te worden. Bij de toekenning van de AOW-uitkering, op de AOW-leeftijd, wordt een korting toegepast voor zo lang de AOW-uitkering duurt. Met het conceptwetsvoorstel wordt deze korting afgeschaft.

  • Wijziging Algemeen inkomensbesluit en Dagloonbesluit ivm aanvullend geboorteverlof

    Vanaf 1 juli 2020 hebben partners van de moeder recht op aanvullend geboorteverlof. Dit verlof bedraagt maximaal 5 maal de wekelijkse arbeidsduur. Dit is geregeld in de Wet invoering extra geboorteverlof (WIEG). Dit besluit voorziet in een aanpassing van het Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten (AIB) en het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen (Dagloonbesluit) om te regelen wat onder inkomen wordt verstaan als iemand de nieuwe uitkering, geïntroduceerd met de WIEG, ontvangt.

  • Wijziging Besluit Wfsv i.v.m. aanpassingen in premiestelling voor startende werkgevers

    Voor startende werkgevers een premie vast te stellen die zo goed mogelijk het ZW en/of WGA-risico van startende werkgevers weerspiegelt, en dit op een juiste manier vast te leggen in de regelgeving.

  • Wijziging Dagloonbesluit werknemersverzekeringen in het geval van een lager dagloon door ziekte

    Met deze wijziging van het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen wordt geregeld dat ziekte in de referteperiode voor de berekening van het dagloon van WW-gerechtigden niet tot een lager dagloon leidt. Het dagloonverlagend effect door verminderde loonbetaling wegens ziekte dan wel van een ZW-uitkering met een lager uitkeringspercentage dan 100 wordt daarmee teniet gedaan.

  • Wijziging Regeling Wfsv i.v.m. aanpassing van de premiedifferentiatie voor werknemersverzekeringen

    Deze ministeriële regeling regelt twee dingen in verband met de invoering WW-premiedifferentiatie (zie het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans). Ten eerste vervallen enkele bepalingen in de Regeling Wfsv in verband met de afschaffing van de sectorfondsen. Ten tweede wordt het overgangsrecht omtrent de sectoraansluiting van uitzendbedrijven afgeschaft en worden nieuwe regels gesteld ten aanzien van de sectoraansluiting van payrollbedrijven.

  • wijziging van de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met enkele aanpassingen in de berekening van de premies over uitkeringen

    Met dit wetsvoorstel wil de regering zorgen voor meer evenwicht in de toepassing van voortschrijdend cumulatief rekenen (VCR) tussen het uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) als publieke uitvoerder, diverse private uitvoerders en werkgevers die publiek verzekerd zijn of eigenrisicodrager zijn zonder private verzekering. Daarnaast wil de regering zorgen voor meer evenwicht in de premie over uitkeringen.

  • Wijziging van het algemeen Inkomensbesluit, het Dagloonbesluit en enkele andere besluiten ivm het arbeidsvoorwaardenbedrag

    • In het Besluit SUWI worden twee nieuwe rubrieken ingevoerd in de loonaangifte en de polisadministratie, en vervallen twee rubrieken. De twee nieuwe rubrieken zijn voor opbouw van bedragen en belaste opnamen uit die opbouw zoals (individuele) keuzebudgetten en eindejaarsuitkeringen op grond van cao-afspraken. De vervallende rubrieken betreffen ‘extra periode salaris (EPS)’. • De overige wijzigingen houden verband met de nieuwe en vervallende rubrieken.

  • Wijziging van het Besluit Wfsv ivm de verhoging terugkeerpremie ZW

    Deze wijziging van het Besluit Wfsv bevat twee aanpassingen die betrekking hebben op de berekening van de premie voor de Werkhervattingskas (Whk). De terugkeerpremie wordt per 1 januari 2023 verhoogt naar de volledige sectorale premie om tot een zo gelijk mogelijk speelveld op de hybride ZW-markt te komen. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om de regels omtrent het nemen van regres en de gevolgen daarvan op de hoogte van de Whk-premie in lijn te brengen met de huidige uitvoeringspraktijk.