Zoekresultaat

51 resultaten
U heeft gezocht op: Industrie

Sorteren op:
  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Wijziging Regeling C02-heffing industrie voor overdracht restgassen

    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor op de Regeling CO2-heffing industrie. Met deze Regeling is de CO2-heffing industrie ingevoerd. Die heffing is vormgegeven als een heffing met een afnemende vrijgestelde voet (dispensatierechten). Dit betekent dat bedrijven vrijstelling hebben van de CO2-heffing tot aan deze vrijgestelde voet. Door de huidige vorm van de Regeling bestaat er een risico bij faillissement wanneer overdracht van restgassen tussen partijen plaatsvindt. Dit risico ontstaat doordat de dispensatierechten bij overdracht van deze restgassen niet automatisch worden gestort bij de ontvanger van deze restgassen, terwijl de lasten van de heffing wel naar de ontvangende partij worden overgedragen. Door deze wijziging wordt dit risico weggenomen.

  • Wijz. Tabaks- en rookwarenregeling ivm verbod op kenmerkende aroma's voor verhitte tabaksproducten

    De Europese Commissie heeft in verband met het toegenomen gebruik van verhitte tabaksproducten een gedelegeerde richtlijn vastgesteld. Deze richtlijn wijzigt de Tabaksproductenrichtlijn. Doel van deze gedelegeerde richtlijn is de regels over kenmerkende aroma’s en verplichte gezondheidswaarschuwingen voor tabaksproducten uit te breiden naar verhitte tabaksproducten. In deze ontwerpregeling wordt deze Europese richtlijn in nationale wetgeving geïmplementeerd.

  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.

  • OWE openstellingsronde 2024

    Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is voornemens om in 2024 een nieuwe openstellingsronde te organiseren van de subsidieregeling Opschaling volledig hernieuwbare waterstofproductie via elektrolyse (OWE) die op 29 september 2023 gepubliceerd is. In deze internetconsultatie wil EZK de belangrijkste voorgestelde wijzigingen bij u toetsen en aantal vragen voorleggen.

  • Wijziging Regeling CO2-heffing industrie i.v.m. monitoring afvalverbrandingsinstallaties

    Sinds 1 januari 2021 vallen industriële bedrijven onder de regels van de nationale CO2-heffing industrie. Afvalverbrandingsinstallaties (AVI's) vallen hier ook onder. Vanaf 1 januari 2024 zullen AVI's ook vallen onder de regels van het Europese emissierechtenhandelssysteem (EU ETS). In de Nederlandse wetgeving worden bedrijven die onder het EU ETS vallen "broeikasgasinstallaties" genoemd. Daarom worden AVI's vanaf 1 januari 2024 niet langer beschouwd als AVI's, maar als "broeikasgasinstallaties voor de verbranding van stedelijk afval". Omdat de CO2-heffing industrie sterk verbonden is met het EU ETS, is het belangrijk om de regels voor het monitoren, rapporteren en controleren van deze installaties aan te passen. Deze aanpassingen worden gemaakt door wijziging van de Regeling CO2-heffing industrie. Zo worden onnodige verplichtingen voor broeikasgasinstallaties voor de verbranding van stedelijk afval (voorheen AVI's) voorkomen.

  • Voorstel van de leden Ellemeet en Ploumen tot wijziging van de Rijksoctrooiwet 1995

    Voorstel de leden Ellemeet en Ploumen tot wijziging van de Rijksoctrooiwet 1995 in verband met de introductie van een bevoegdheid van de Minister van VWS om een dwanglicentie in te zetten

  • Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met het duurzaam gebruik van daken

    Het concept Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met duurzaam gebruik van daken introduceert de bevoegdheid voor gemeenten om bij maatwerk te bepalen dat de daken van industriefuncties gebruikt worden voor de opwek van hernieuwbare energie of maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie, zoals groendaken. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.

  • Actualisatie regels industriële emissies

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de algemene regels voor de industrie. De aanleiding voor deze aanpassing is tweeledig. Enerzijds ziet de wijziging op het actualiseren en het op niveau brengen van de Best Beschikbare Technieken (BBT) van regels op het gebied van industriële emissies. Daarnaast levert de wijziging een bijdrage aan de uitvoering van de afspraken die het Rijk, provincies en gemeenten hebben gemaakt in het Schone Lucht Akkoord.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd. Het doel is voor zoveel mogelijk bedrijfssectoren lijsten op te stellen. Met de onderhavige wijziging wordt het aantal bedrijfssectoren uitgebreid en de maatregellijsten aangepast en uitgebreid.