Aankondigingen over uw buurt

Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.

Dienstverlening

Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.

Beleid & regelgeving

Officiële publicaties van de overheid.

Contactgegevens overheden

Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.

Zoekresultaat

57 resultaten
U heeft gezocht op: Luchtvaart

Sorteren op:
  • Warenwetbesluit toegankelijkheidsvoorschriften 2022

    Het ministerie van VWS bereidt de implementatie voor van de toegankelijkheidsvoorschriften voor de in de Europese Toegankelijkheidsakte genoemde producten. Dit vergroot de toegankelijkheid van deze producten voor personen met een beperking. Er worden aanvullende toegankelijkheidseisen gesteld aan marktdeelnemers, zijnde fabrikanten, gemachtigden, importeurs of distributeurs, die zich met deze producten bezighouden. De eisen gelden vanaf 28 juni 2025.

  • Wet flexibilisering inzet vertrouwensfunctionarissen

    Op grond van de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo) kunnen functies waarin een persoon de nationale veiligheid kan schaden, aangewezen worden als vertrouwensfuncties. Voordat een persoon belast kan worden met een vertrouwensfunctie, wordt een veiligheidsonderzoek ingesteld. Het veiligheidsonderzoek resulteert in een afgifte of weigering van een verklaring van geen bezwaar (VGB). Een VGB is functiegebonden en vervalt in beginsel bij wisseling van functie of werkgever. Werkgevers binnen de burgerluchtvaartsector willen personeel flexibeler kunnen inzetten zodat personeel op een aangewezen locatie, bijvoorbeeld Schiphol, van functie of werkgever kan wisselen zonder steeds een veiligheidsonderzoek te moeten ondergaan. Hiertoe wordt een locatiegebonden VGB geïntroduceerd. De aanwijzing van de locatie geschiedt door de minister die verantwoordelijk is voor het beleidsterrein waartoe de locatie behoort (en is niet beperkt tot de burgerluchtvaart). Het moet gaan om een locatie waarbij de toegang tot deze locatie voor het uitoefenen van een functie een risico voor de nationale veiligheid kan vormen. Een afgegeven locatiegebonden VGB blijft ook na wisseling van functie of werkgever geldig op de aangewezen locatie. Daarnaast worden enkele wijzigingen van meer technische aard voorgesteld teneinde de uitvoerbaarheid van de Wvo in de praktijk te verbeteren, zoals een identificatieplicht voor degene die het veiligheidsonderzoek moet ondergaan, het gebruik van BSN bij de uitvoering van veiligheidsonderzoeken en bestuursrechtelijke handhaving in de plaats van strafrechtelijke sanctionering.

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Besluit testlocatie drones

    In het AO in de Tweede Kamer van 3 september 2015 is het belang van de aanwezigheid van meer experimenteerruimte op testlocaties voor test- of experimentele vluchten drones onderkend.Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, het Besluit burgerluchthavens, het Besluit luchtvaartuigen 2008 en het Besluit vluchtuitvoering te wijzigen in verband met het faciliteren van experimenten en testen met drones op testlocaties.

  • Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen

    Vanaf 31 december 2020 gelden nieuwe, Europese regels voor het vliegen met een onbemand luchtvaartuig (drones), Verordening (EU) nr. 2019/945 en nr. 2019/947. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de uitvoering van deze verordeningen voor. Dat vereist wijziging van diverse regelingen die betrekking hebben op onbemande luchtvaartuigen (drones). Daarbij is het noodzakelijk om luchtverkeersregels en enkele andere bepalingen voor onbemande luchtvaartuigen vast te stellen.

  • REDII besluit energie vervoer kalenderjaren 2022 2030

    Het Ministerie van IenW bereidt de omzetting voor van het mobiliteitsgedeelte van de EU herziene Richtlijn hernieuwbare energie (RED II). Hierbij worden ook afspraken uit het Klimaatakkoord en het Duurzaamheidskader Biogrondstoffen uitgewerkt, en draagt deze wetgeving bij aan de verduurzamen van de mobiliteitssector. De benodigde wetswijziging is in januari 2020 al ter consultatie gegaan. Nu, in deze consultatie, staat het ontwerp-Besluit energie vervoer periode 2022-2030 centraal.

  • Regeling tarieven Infrastructuur en Waterstaat ILT, 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen om de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen per 1 januari 2021 te wijzigen. Hiertoe worden diverse regelingen aangepast. De tarieven worden conform de stijging van de kosten van vergunningverlening verhoogd.

  • wijziging Regeling energie vervoer ivm UER's en scheepvaart 2021

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer: 1 In de regeling wordt de inzet van biobrandstoffen in zeevaart uitgesloten, waarbij het voornemen is de inzet van geavanceerde biobrandstoffen in zeevaart wel toe te staan. Conform voornemens uit Kamerstuk 34717-8. 2 De mogelijkheid om met exploitatiereductie-eenheden te voldoen aan de broeikasgasemissiereductieverplichting wordt doorgezet in verband met de overgang naar nieuwe wettelijke regels per 1-1-‘22.

  • Wijziging Besluit exploitatie luchthaven Schiphol 2017 ivm met aanpassing verrekeningssystematiek

    De ministeries van IenW en EZK bereiden een wijziging voor van het Besluit exploitatie luchthaven Schiphol 2017 (Bels). Directe aanleiding is de impact van COVID-19 op het vliegverkeer op Schiphol. De aanpassing maakt het mogelijk om als gevolg van onvoorziene en uitzonderlijke omstandigheden af te wijken van de wijze van verrekening, zoals beschreven in artikel 20 van het Bels. Door de aanpassing kunnen verrekeningen één jaar worden opgeschort en flexibeler over drie jaren worden verdeeld.

Zoeken
Uitgebreid zoeken

Actie