Zoekresultaat

75 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Wijzigingsbesluit onderwijsvrije dagen voortgezet onderwijs

    In dit besluit, dat nauw samenhangt met het Wetsvoorstel onderwijstijd VO , wordt een aantal vooral technische aanpassingen verricht in het Inrichtingsbesluit W.V.O. met betrekking tot dagen waarop in het voortgezet onderwijs geen onderwijs behoeft te worden verzorgd. Het maximumaantal onderwijsvrije dagen verandert er niet door. Ook heeft de regeling geen gevolgen voor de landelijke feestdagen, voor de schoolvakanties en voor bestaande afwijkingsmogelijkheden.

  • Wijzigingsbesluit aanpassing van de indicatoren voor de beoordeling van de leerresultaten

    Wijziging van het Inrichtingsbesluit WVO in verband met aanpassing van de indicatoren voor de beoordeling van de leerresultaten

  • Wijziging Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014-2022

    Het reeds lopende experiment doorlopende leerlijnen vmbo-mbo wijzigt op drie punten: a) de vakmanschaproute wordt uitgebreid naar mbo3 vanuit de kaderberoepsgerichte leerweg; b) de technologieroute wordt uitgebreid naar alle vier de opleidingsdomeinen onder de naam: beroepsroute. Deze leidt op tot mbo4. Vanuit de kaderberoepsgerichte leerweg kan ook de beroepsroute worden gevolgd. c) Vanwege wetswijzigingen gelden voor alle experimenten nieuwe voorschriften voor studieduur en onderwijstijd.

  • Wet op het lerarenregister

    Het vrijwillig lerarenregister wordt verplicht. Zo wordt gestimuleerd dat alle leraren consequent aan hun professionele ontwikkeling werken. Ook wordt de omschrijving van het beroep van leraar en de professionele ruimte van de leraar in de wet verankerd. Deze componenten zijn in onderlinge samenhang noodzakelijk als borging van de ontwikkeling van het leraarsberoep. We stellen u vragen over de werking van het register en vragen u expliciet naar de effecten van het voorstel voor het mbo.

  • Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt de algemene burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt. Het burgerschapsonderwijs aan leerlingen moet voortaan in ieder geval gaan om: de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving. Het personeel van de school handelt volgens deze waarden.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging vo

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de basisbekostiging van het voortgezet onderwijs. Het nieuwe bekostigingsmodel bevat twee leerlingenprijzen en een vast bedrag op vestigingsniveau. Door deze vereenvoudiging wordt de (meerjarige) financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via deze consultatie wordt ook inzicht gegeven in de indicatieve herverdeeleffecten per bestuur via de rekentoolbekostiging-vo

  • Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.

  • Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie

    Het wetsvoorstel zorgt voor een wettelijke basis voor onderwijsinstellingen en gemeenten om de aanpak van voortijdig schoolverlaten voort te zetten. Het wetsvoorstel biedt de randvoorwaarden voor deze partijen om een regionaal sluitend vangnet voor vsv’ers en jongeren in een kwetsbare positie te creëren. Daarnaast zorgt het wetsvoorstel ervoor dat mbo-instellingen de aansluiting vinden bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor het vo.

  • Besluit lerarenregister

    Op grond van de Wet op het lerarenregister en registervoorportaal (Stb. 2017, 85) wordt in dit Besluit een formeel en procedureel kader neergezet voor de regeling van de herregistratiecriteria en valideringsregels en voor de aansluitend te nemen beslissingen op grond van die regeling. Het Besluit voorziet in een grondslag voor het instellen van adviescommissies die de minister adviseren bij het nemen van deze beslissingen.

  • Technische wijziging passend onderwijs

    Dit wetsvoorstel voorziet in een aantal technische wijzigingen en een aantal wijzigingen op basis van voortschrijdend inzicht die voornamelijk verband houden met de bekostiging van passend onderwijs.