Concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)
De komende jaren zal de vraag naar luchtvervoer verder toenemen en het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen op AAS worden bereikt. Juist vanwege het belang van (inter)continentale verbindingen op AAS voor de Nederlandse economie, moet de schaarse capaciteit op AAS worden benut door intercontinentaal verkeer en feeder verkeer. Met een verkeersverdelingsregel tussen AAS en LA kan hieraan invulling gegeven worden (selectiviteitbeleid).
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 08-11-2017 |
---|---|
Einddatum consultatie | 06-12-2017 |
Status | Gesloten |
Type consultatie | AMvB |
Organisatie | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Onderwerpen | Luchtvaart |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
Selectiviteitbeleid behelst de keuze van het kabinet dat AAS primair is bedoeld voor het (inter)continentale hub- en mainportgebonden verkeer. De regionale luchthavens (Eindhoven en Lelystad) richten zich voornamelijk op point-to-point en vakantieverkeer. Het selectiviteitbeleid is kabinetsbeleid hetgeen recent politiek is bevestigd en gebaseerd is op het Aldersakkoord (2008), de Luchtvaartnota (2009) en de Actieagenda Schiphol (2016).
Met een verkeersverdelingsregel tussen AAS en LA kan invulling worden gegeven aan het selectiviteitbeleid, indien de marktbenadering van de exploitant van de luchthavens (Schiphol Group) niet het beoogde resultaat oplevert. De Europese Commissie moet uiteindelijk de maatregel goedkeuren.
Doel van de regel is:
• Vakantievluchten verplaatsen van AAS naar LA;
• De capaciteit op LA exclusief beschikbaar stellen voor verkeer dat is verplaatst van AAS;
• De vrijgekomen capaciteit op Schiphol, als gevolg van de regel, exclusief beschikbaar stellen voor intercontinentaal verkeer en feeder verkeer.
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt:
• Luchtvaartmaatschappijen die opereren vanaf Schiphol;
• Luchtvaartmaatschappijen die vanaf Lelystad Airport willen opereren;
• Passagiers;
• Schiphol Group;
• Slotcoördinator;
• Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen
• Als gevolg van de regel wordt capaciteit op Schiphol voor intercontinentaal verkeer en feeder verkeer gecreëerd;
• Als gevolg van de regel wordt de capaciteit op Lelystad benut door vakantieverkeer afkomstig van Schiphol;
• Als gevolg van de regel worden vakantiebestemmingen (gefaseerd) verplaatst van AAS naar LA.
Waarop kunt u reageren
Geïnteresseerden kunnen op de volgende documenten reageren:
1) Concept AMvB verkeersverdelingsregel;
2) Concept artikelsgewijze toelichting op de AMvB verkeersverdelingsregel;
3) Concept nota van toelichting bij de AMvB verkeersverdelingsregel;
4) Concept regeling verkeersverdelingsregel;
5) Concept nota van toelichting bij de regeling verkeersverdelingsregel.
Uw reactie kunt u tot en met 6 december 2017 indienen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal uw opmerkingen zorgvuldig bekijken en trachten hiermee waar mogelijk de regelgeving te verbeteren.
Bijlagen zijn in het Engels vanwege het internationale karakter van deze maatregel.
Downloads
- Beleidsnota
Covering letter
Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Toelichting op IAK vragen
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten- IAK
Replies 7 questions from comprehensive impact assessment framework for policy and legislation
Overige documenten
-
An English version of the webtext
-
Draft decree Dutch traffic distribution rule
-
Draft decree explanation by article
-
Draft explanatory memorandum
-
Draft ministerial regulation
-
Draft ministerial regulation explanation
-
Final draft study capacitiy demand at SA
-
Final draft study practicability and feasibility
-
Final draft study split operations 2017
-
Nederlandse versie begeleidend schrijven
-
Nederlandse versie concept Algemene Maatregel van Bestuur Verkeersverdelingsregel
-
Nederlandse versie concept Artikelsgewijze toelichting Verkeersverdelingsregel AMvB
-
Nederlandse versie concept nota van toelichting Verkeersverdelingsregel
-
Nederlandse versie concept Regeling verkeersverdeling
-
Nederlandse versie concept toelichting regeling VVR
-
NL beantwoording van de 7 vragen uit het Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Externe bronnen
Link naar internetconsultatie over herzien concept VVR:
Bron: www.internetconsultatie.nlpublicatie in het Staatsblad
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nl