Aanbestedingswet op het gebied van defensie en veiligheid

Reactie

Naam geen, gepension. (Ir. L.van Egeraat)
Plaats Bosch en Duin
Datum 24 juli 2010

Vraag1

Kunt u zich vinden in de wijze van implementatie als het gaat om de reikwijdte van het wetsontwerp?

Toelichting:
Bij de implementatie van de richtlijn is ervoor gekozen zo dicht mogelijk bij de tekst van de richtlijn te blijven. Door de implementatie van de richtlijn ontstaat binnen de Europese Unie voor het eerst een aanbestedingsrechtelijk kader dat specifiek is toegesneden op het aanbesteden van opdrachten op het gebied van defensie en veiligheid. De richtlijn houdt rekening met de specifieke kenmerken van opdrachten op het gebied van defensie en veiligheid, onder andere door het toepassingsbereik, dat is begrensd door uitzonderingen voor bijvoorbeeld spoed in het geval van een crisis en internationale programma's voor de ontwikkeling van defensiemateriaal. Onzeker is welke gevolgen de richtlijn op termijn zal hebben voor de Europese defensie- en veiligheidsmarkt en welke effecten dat heeft op de toepassing van de artikelen uit de richtlijn. Mede gelet op deze onzekerheid is de verwachting dat de meeste lidstaten dicht bij de tekst van de richtlijn zullen blijven. In het wetsontwerp is de reikwijdte dan ook niet nader ingevuld en zijn alle uitzonderingen overgenomen.
In het algemeen vind ik de tekst veel te lang en daardoor slaapverwekkend, terwijl die juist het tegenovergestelde moet opleveren.
uit eigen, uitgebreide ervaring in overheidsdienst, ook al is die van jaren her, weet ik hoe zeer de corruptie een grote rol speelt/ De (recente) bouwfraude toont aan, dat e.e.a. eerder erger dan minder is geworden. Ook de vorige Min. van bi.Zkn sprak persoonlijk haar zorg uit over de integriteit in de overheidsdiensten.
Daarom zag ik graag kort en krachtig geformuleerd, aan het begin van de tekst, welke ernstige consequenties corruptie zal hebben, als die ooit bemerkt wordt, zonder verjaring.