Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2691 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Nieuwe generatie Geo-standaarden (betere gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst om OGC-API standaarden te verplichten aan de overheid als onderdeel van de basisset Geo-standaarden. Daarnaast toetst het Forum Standaardisatie om WMS en WFS standaarden (onderdeel van de Geo-standaarden) aan te bevelen aan de overheid en niet meer te verplichten. In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.

  • Nieuwe versie GeoPackage (standaard voor betere gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard GeoPackage (onderdeel van de Geo-standaarden) in de nieuwe versie (1.3.1) geschikt is om te blijven verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.

  • Wijziging Regeling Wet kinderopvang in verband met de taaleis

    Op 1 januari 2025 moeten pedagogisch medewerkers taalniveau 3F Nederlands (taaleis IKK) beheersen. In de regeling wet kinderopvang wordt verduidelijkt met welke bewijsstukken dit taalniveau kan worden aangetoond. Daarnaast staan er enkele uitzonderingen op de taaleis IKK in de regeling. Die zijn bedoeld om de taaleis IKK minder knellend uit te laten pakken in de praktijk.

  • Wijziging van de Beleidsregel bevoegdheid graadverlening hoger onderwijs

    De Beleidsregel bevoegdheid graadverlening hoger onderwijs beschrijft de eisen waaraan moet worden voldaan om als onderwijsaanbieder graden te mogen verlenen voor één of alle door de onderwijsaanbieder aangeboden opleidingen. De tekst van de beleidsregel is op een aantal punten aangepast of verhelderd. Het doel is om overzichtelijker te maken hoe een onderwijsaanbieder aan de wettelijke eisen kan voldoen.

  • Verzamelwet SZW 2025

    Het ministerie van SZW brengt jaarlijks een Verzamelwet uit. Ook in 2025. De Verzamelwet is bedoeld om wetgeving technisch te onderhouden en te optimaliseren. Technische wijzigingen zijn wijzigingen zonder inhoudelijke component, zoals het corrigeren van verwijzingen en het verbeteren van taalkundige formuleringen. 

  • Aanpassing splitsingsvrijstelling

    In de praktijk is het onbedoeld mogelijk geworden om de splitsingsvrijstelling in de overdrachtsbelasting ruimer toe te passen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Zo kan met een samenstel van transacties heffing van overdrachtsbelasting worden voorkomen bij de overdracht van onroerende zaken terwijl bij een rechtstreekse overdracht wel overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om dit te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven. 

  • Wijziging Besluit kinderopvangtoeslag in verband met de indexatie per 1 januari 2025

    Jaarlijks worden de maximum uurprijzen en toetsingsinkomens voor de kinderopvangtoeslag geïndexeerd. Deze jaarlijkse indexatie zorgt ervoor dat de kinderopvangtoeslag in de pas loopt met de loon- en prijsontwikkeling. Tevens regelt dit conceptbesluit de inzet van de middelen voor 2025 voor het ingroeipad richting het nieuwe stelsel.

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit Wkkgz

    Dit uitvoeringsbesluit regelt dat bij de afhandelingen van calamiteitenmeldingen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) niet altijd het integrale onderzoeksrapport van de zorgaanbieder hoeft te ontvangen en te beoordelen. Ook volgt bij een melding van ontslag bij disfunctioneren niet langer in alle gevallen een onderzoek van de IGJ. Bovendien krijgt de IGJ met dit besluit meer differentiatiemogelijkheden in de afhandelingen van meldingen.Aanleiding van dit wijzigingsbesluit is de beleidsreactie op de evaluatie van de Wkggz. Daarin is aangegeven dat bij afhandeling van deze meldingen door de IGJ meer flexibiliteit kan worden geboden, zonder in te boeten op de veiligheid of de kwaliteit van zorg of het belang van de cliënt. Zo kan de IGJ haar toezichtcapaciteit effectiever inzetten. Dit wijzigingsbesluit zorgt daarvoor. 

  • Wijziging van de Participatiewet in verband met het wijzigen van de bepalingen omtrent de ontzorging van asielstatushouders

    Met dit wetsvoorstel wordt artikel 56a van de Participatiewet, over het financieel ontzorgen van (asiel)statushouders, gewijzigd. Het ontzorgen houdt in dat gemeenten zes maanden lang vaste lasten (huur, gas, water, stroom en verplichte zorgverzekering) voor de statushouder betalen vanuit de bijstandsuitkering. Dit doen zij voor personen die inburgeren onder de Wet inburgering 2021. Met de wetswijziging wordt het mogelijk gemaakt voor gemeenten om op basis van de persoonlijke situatie van de statushouder van dit artikel af te wijken. Financieel ontzorgen blijft het uitgangspunt maar er ontstaat meer ruimte voor maatwerk.  

  • Wijziging van regeling huisvesting grote gezinnen vergunninghouders

    De regeling huisvesting grote gezinnen vergunninghouders wordt gewijzigd. Deze regeling biedt ondersteuning aan gemeenten en woningcorporaties bij het huisvesten van grote gezinnen met een verblijfsvergunning. Het helpt gemeenten om woningen geschikt te maken, door bijvoorbeeld een object aan te passen of te verbouwen. Zo wordt het grote gezin in passende woonruimte voorzien en kunnen meer grote gezinnen worden gehuisvest in de bestaande voorraad.