Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen

Reactie

Naam Dhr Mm Van beek
Plaats Putte
Datum 7 maart 2025

Vraag1

U kunt tot en met 17 april via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Graag horen we wat u van de voorgestelde regeling vindt.

Het wetsvoorstel bevat nog geen keuze over het aantal vergunningen dat per verzorgingsplaats (voor opladen of een shop) wordt verleend. Wel staat vast dat het aantal beperkt is tot één of enkele aanbieders per voorziening. Bij één aanbieder per voorziening is er sprake van concurrentie tussen verzorgingsplaatsen. Bij meerdere aanbieders is er sprake van concurrentie op verzorgingsplaatsen. Wij horen graag welke vorm van concurrentie uw voorkeur heeft en waarom. Hiervoor stellen wij u graag de volgende vraag:
Heeft u een voorkeur voor één of meerdere aanbieders van eenzelfde voorziening (laden/shop)?

Meerdere aanbieders zorgt voor meer keuzevrijheid voor weggebruikers. Daar staat tegenover dat werken met meerdere aanbieders meer ruimte vraagt op de verzorgingsplaats. Er is dus bijvoorbeeld minder ruimte voor andere voorzieningen, zoals parkeren, groen en/of picknicktafels. Mogelijk heeft het ook gevolgen voor de overzichtelijkheid en veiligheid van de verzorgingsplaats.
Hallo. Als internationaal chauffeur met ruim 35 jaar ervaring heb ik veel zien veranderen. Van Nederland als de transporteur. Van Europa met vele Nederlanderse transportbedrijven naar een doorvoerland waar vooral nog Oost-Europese transportbedrijven en chauffeurs uit heel Europa het werk doen. Waar de chauffeurs vroeger parkeerden bij een chauffeurs restaurant om te eten en te douchen en te overnachten, zijn deze plaatsen en gelegenheden schaars geworden. De oosteurpese chauffeurs doen dat heel anders. Zij maken liever zelf hun eten klaar, en heben het geld er niet voor over om dat in een restaurant te eten. Zij staan ook liever gratis gepasseerd dan op een bewaakte parking. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Waar echt heel grote behoefte aan is Zijn grote parkeerplaatsen langs de snelwegen met netjes sanitair wat ook onderhouden en schoongemaakt wordt. Dat hoeft niet gratis te zijn!. Dure bewaakte parkeerplaatsen is echt niet zo veel behoefte aan. Kijk eens naar de landen om ons heen. In Duitsland heb je het autohof. Dat zijn parkeerplaatsen tankstations,,restaurant en alle voorzieningen. Vaak betaal je daar tussen de 14 en 20 euro, daar krijg je dan een x bedrag van terug als je dat daar besteed in de shop of restaurant. En toch gaan deze chauffeurs op allerlei gratis parkeerplaatsen staan of op veel gevaarlijker plekken zoals op de vluchtstrook. In Groot Britagne kun je bijn alleen nog maar betaald parkeren daar kost het tussen de 20 en 35 pond! Uiteindelijk komen die kosten allemaal bij de consument terecht. En de chauffeur die onderweg is rijd de hele dag rond met de stress om waar hij nu weer zal moeten overnachten. En als er dan nieuwe parkeerplaatsen langs de snelweg gebouwd worden denk dan ook na hoe een chauffeur slaapt. Een scheve parkeerplaats met de cabine naar de snelweg is niet echt bevoordelijk voor de nachtrust. Mochten jullie nog meer van een ervaringsdeskundige willen weten. Ik sta u graag te woord. Met vriendelijke groeten, Marco Van Beek. mvnbeek@gmail.com