Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 13 april 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 24 april via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Graag horen we wat u van de voorgestelde regeling vindt.Het wetsvoorstel bevat nog geen keuze over het aantal vergunningen dat per verzorgingsplaats (voor opladen of een shop) wordt verleend. Wel staat vast dat het aantal beperkt is tot één of enkele aanbieders per voorziening. Bij één aanbieder per voorziening is er sprake van concurrentie tussen verzorgingsplaatsen. Bij meerdere aanbieders is er sprake van concurrentie op verzorgingsplaatsen. Wij horen graag welke vorm van concurrentie uw voorkeur heeft en waarom. Hiervoor stellen wij u graag de volgende vraag:
Heeft u een voorkeur voor één of meerdere aanbieders van eenzelfde voorziening (laden/shop)?
Meerdere aanbieders zorgt voor meer keuzevrijheid voor weggebruikers. Daar staat tegenover dat werken met meerdere aanbieders meer ruimte vraagt op de verzorgingsplaats. Er is dus bijvoorbeeld minder ruimte voor andere voorzieningen, zoals parkeren, groen en/of picknicktafels. Mogelijk heeft het ook gevolgen voor de overzichtelijkheid en veiligheid van de verzorgingsplaats.
Ik ben blij met het voorstel de brandstof- en snellaadstations te scheiden. In de huidige situatie is het erg verwarrend dat de benzinestations vaak ook enkele laadpalen hebben. Bij de ingang van de verzorgingsplaats staan dan twee bordjes met een laadpaal-icoon, beide in een andere richting. Als je dan even niet oplet neem je de route naar het benzinestation in plaats van naar het grote laadstation. Ook merk je nu dat de benzinestations hun eigen laadpalen promoten en actief gebruikers van de laadstations tegenwerken. Er moet vaak worden omgelopen om van het laadstation naar de winkel van het tankstation te komen, vaak is er zelfs geen bestraat voetpad. Deze tegenwerking zal blijven als er meerdere laadstations op een locatie komen en één daarvan ook eigenaar is van de winkel of het tankstation.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar één aanbieder per voorziening op elke verzorgingsplaats. Dat geeft duidelijkheid voor de bezoeker. Die oplossing biedt nog voldoende concurrentie, want met moderne elektrische autos heb je ruim voldoende actieradius om door te rijden naar een volgende verzorgingplaats als je graag bij een andere aanbieder wilt laden.
Het argument van meer ruimte voor groen en picknicktafels vind ik ook erg belangrijk.
Wat betreft het aanbod van shops is het m.i. niet nodig om meerdere aanbieders van het winkel-gedeelte te hebben. Wel zou het fijn zijn om een divers aanbod van aanbieders van koffie en vers bereide broodjes en lunchgerechten te hebben, zoals dat nu ook vaak voorkomt op de wat grotere verzorgingsplaatsen.