Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Stichting Digitaal Leren (PTA Molenaar)
Plaats Den Haag
Datum 10 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Ja.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Heel erg goed. Wij hanteerde in onze regio eerder ook al 1 april om dezelfde redenen als in de toelichting genoemd.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Ik denk dat een verplichting nodig is om de gestelde doelstellingen te bereiken. De doelgroep die hier mee 'bereikt' wordt is zeker het grootste deel waarmee we de doelstellingen willen bereiken.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Dat is een sympathieke gedachte en zou ik toejuichen. De uitvoering ervan zal niet altijd voor iedere partij eenvoudig zijn en veel hangt dus af van de inspanning en naleving door de betrokken partijen. Zonder alles te willen overreguleren, is enige duiding van mogelijkheden wel gewenst.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Als positief!

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Kan ik me in vinden. Hoewel we met elkaar heen dat ook deze groep uiteindelijk wel een goed opleidingsmogelijkheid kunnen vinden.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
In onze regio maken wij al gebruik van een digitaal systeem voor het overstappen van leerlingen van vo naar mbo. Door een automatische koppeling van het LAS van de berokken mbo-instellingen met dit digitale systeem, is de administratieve last minimaal (er zijn met de mbo's afspraken gemaakt over maximale tijd van verwerken na een aanmelding, statussen van aanmelding, redenen van afwijzen etc.). Een gegevensset van overstappende leerlingen wordt grotendeels gehaald uit het LAS van een vo school en in het digitale systeem geïmporteerd, daarna evt. aangevuld met nog benodigde gegevens. Dit systeem is ontwikkeld samen met de betrokken instellingen en wordt beheerd door een publiek gefinancierde instelling (en dus ook zonder winstoogmerk etc.). Dit systeem kan beschikbaar gesteld worden voor alle regio's, maar indien het iets anders zou moeten worden, is het jammer niet van de ervaringen van deze regio's gebruik te maken.