Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Gemeente Emmen (E N Posthumus)
Plaats Emmen
Datum 26 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Zeker, erg bealngrijk dat jongeren (vaak spijtoptanten) het recht hebben een opleiding te volgen. te vaak weigeren scholen, jongeren die een "verleden" hebben en bekend staan als lastig. Ook al is het jaren later en is de jongere nu wel gemotiveerd een opleiding te volgen en af te maken.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Het aanmelden voor 1 april is m.i. te vroeg in het jaar. Veel jongeren zijn daar nog niet mee bezig, hebben moeite met kiezen (er is zoveel) en moeten vaak nog examen doen. Jongeren richten zich niet een half jaar voor de start al op een opleiding.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Heel goed dat de informatie wordt doorgegeven aan de aandere school. Past in het leerlingvolg systeem en en kijkt over "hekjes"heen. Verder zien wij heel vaak dat jongeren van studie wisselen en binnen MBO opleidingen. Dat kan dan ook gaan om een andere MBO instelling. Het is voor zowel de jongeren als de opleiding fijn de informatie rond deze jongere door te geven.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Prima. Juist voro het MBO wordt nog te vaak een studiekeuze gemaakt io.b.v. een idee, de keuze van je vrienden i.p.v past de opleiding bij jou. Hoop wel dat de test niet alleen kijkt naar de studiekeuze, maar ook of de opeldiignbij jou past en opf de jongeren in priciep in staat is deze opleiding te volbrengen(leerbaarheid/ gedrag)

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Prima, ben alleen wel benieuwd op welke gronden de school alsnog de jongere kan weigeren bij bijvoorbeeld de intake. WIj maken mee dat tijdens de intake jongeren worden gestuurd om er maar niet aan te beginnen. Bijvoorbeeld een zwangere jonge moeder werd geadviseerd lekker voor haar kind te zorgen en dit niet te ombineren met een opleiding. Dit terwijl zij alles al geregeld had m.b.t. opvang en DUO.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Daar ben ik het niet mee eens als dit arbitraire wordt gebruikt. je zult moeten zien waarom een jongere zopveel verschillende opleidingen heeft geprobeert. Ik ga e vanuit dat dan de test kan helpen om ene objectief oordeel te geven. Daarnaast denk ik dat de MBO scholen zelf veel meer moeten inzetten op BBl onderwijs voor deze doelgroep. Niet alleen door de jongere op school toe te laten, maar ook een werkplek samen met de jongere te regelen. Juist voor deze doelgroep is werken en leren ideeal, maar een werkplek vinden is lastig hier zou de school veel meer moeten samenwerken met werkgevers.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
nee