Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Regionaal Bureau Leerplicht Holland Rijnland (F.H. de Lorme van Rossem)
Plaats Leiden
Datum 7 september 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Voor de overstap van VO naar MBO: Ja
Voor de overstap van een afgebroken Mbo-opleiding naar een andere Mbo-opleiding: Nee

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
Mij is niet duidelijk hoe wordt omgegaan met deelnemers die reeds een Mbo-opleiding volgen en tussen 1 april en 1 oktober besluiten te stoppen met die opleiding en over te willen stappen naar een andere Mbo-opleiding.
Wat mij betreft gaat de 1 april-aanmelding enkel gelden voor deelnemers die de overstap VO-MBO maken, niet voor MBO-MBO overstappers. Daar zou 1 oktober voor moeten gelden.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
De meeste regio's werken al met gegevensuitwisseling (Intergrip of VoROC). Beide systemen zijn nog niet waterdicht en worden nu door VO, MBO en RMC gezamenlijk gefinancierd. Liever een landelijk werkend systeem vanuit DUO aansluitend op de leerlingenadministratie van gemeenten voor leer- en kwalificatieplichtigen en RMC.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Goed dat er aandacht is voor studiekeuzeadvies. Naar ik begrijp wordt die verantwoordelijkheid bij het MBO gelegd. liever bij VO en MBO gezamenlijk op schaalniveau van de RMC-regio.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
positief, mits er geen uitzonderingen of voorbehouden zijn.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
ik vind beide beperkingen strijdig met het uitgangspunt van het toelatingsrecht: indien voldaan wordt aan de vooropleidingseisen heeft een deelnemer toelatingsrecht tot een Mbo-opleiding. Voor een groot deel van de uitvallers uit het MBO is juist vaak sprake van voorgenoemde zaken. Die komen om die reden nu het MBO niet meer binnen. Ik had gehoopt dat dit wetsvoorstel daar een einde aan zou maken.

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
nee