Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.
Reactie
Naam | Wellantcollege mbo (ir. M.L. de Groot) |
---|---|
Plaats | Dordrecht |
Datum | 13 september 2015 |
Vraag1
Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?Als de doelstelling is:
Alle jongeren die met een diploma het vmbo-verlaten, gaan een vervolgopleiding doen op het mbo, havo, vavo of een vergelijkbaar niveau.
Dan denk ik dat deze wetgeving daar niet aan bijdraagt. Ik vermoed dat de wetgeving veel nieuwe regels en onrust gaat veroorzaken, die de overstap niet ten goede komt. Met andere woorden de mbo-instellingen zijn druk bezig met de uitvoering van deze wet en hebben minder tijd te besteden aan het gesprek met de toekomstige student en met de toeleverende vmbo-instellingen.
Vraag2
Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?Ik zie geen toegevoegde waarde van een verplichte inschrijving per 1 april. Juist die jongeren die twijfelen of minder gemotiveerd zijn voor school, zullen zich niet of bij veel instellingen inschrijven. Er wordt een druk gelegd op de zwakste kinderen, die op dat moment druk bezig zijn met hun vmbo-examens.
Vraag3
Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Uitstekend!
Zorg dat de kinderen (leerlingen-studenten) niet uit beeld verdwijnen. Een goede registratie is hierbij van cruciaal belang. Hierbij kan de overheid de onderwijsinstellingen faciliteren! Steek svp tijd en middelen hierin en niet in nieuwe wetgeving.
Ik heb als mbo-organisatie nu te maken met meerdere toeleverende gebieden, schoolorganisatie die hun eigen systeem hebben om de leerlingen over te dragen. Systemen waar ik wel/niet in kan kijken of toegelaten toe wordt. Ik heb ook te maken met meerdere werkgebieden van de onderwijsinspectie. Leerlingen die in beeld zijn bij inspectie X, maar omdat onze school in gebied Y staat, niet goed te bespreken/in beeld te houden zijn. Veel hangt af van de betrokkenheid van de mens.
Vraag4
Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?In het kader van LOB een prima programma dat vooral belangrijk is voor de vmbo-leerling kan een studiekeuzeadvies aangeboden worden. Laat de vmbo's hier mee bezig zijn. De mbo's zullen medewerking verlenen door voorlichtingsactiviteiten te organiseren.
Ik vind het heel belangrijk dat wij (mbo-instelling) met alle studenten een intakegesprek voeren. De nieuwe studenten maken dan al voor aanvang van de studie actief contact met de nieuwe school en opleiding.
Vraag5
Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?Laat mbo-instellingen svp studenten mogen weigeren!
Een jong mens kan een verkeerde keuze maken, overstappen is dan prima. Ik weet niet beter dan dat de mbo-instellingen hier gewoon aan meewerken. Een student die nog een derde keer wil overstappen, zal met hele goede argumenten moeten komen en ik vind dat er dan ook contact moet zijn tussen de mbo-instellingen. Bij wijze van uitzondering kan er dan nog overgestapt worden.
Het automatisch kunnen opstromen van niveau 2 naar niveau 3 of niv. 3 naar niv. 4. Vind ik niet vanzelfsprekend of een recht van de student. Mijn ervaring is dat een docentteam heel goed kan aangeven en beargumenteren of een student een studie binnen dezelfde opleiding, maar dan op een hoger niveau aankan of niet. Indien de docenten een negatief advies uitgeven, dan vind ik dat de mbo-opleiding de student moet kunnen weigeren. Ik vind ook dat een onderwijsinstelling een student van een andere opleiding met een negatief advies van de docenten moet kunnen weigeren. N.B. ik spreek wel van studenten die minimaal de startkwalificatie behaald hebben.
Vraag6
Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Dit is veel te ingewikkelde regelgeving. De studenten/leerlingen/mensen die het betreft hebben vaak een problematische schoolcarriere die diffuus en niet helder is. In de praktijk zijn het maatwerktrajecten. Ik werk op een klein mbo, we hebben onze studenten in het vizier en ik weet van grote mbo's dat ze leertrajectbureaus hebben, laat die goed met de studenten aan het werk gaan en roep een halt toe aan studiehoppende studenten.
Iemand kan halverwege het jaar gewisseld zijn, die zou dan wel aan 5 verschillende opleidingen mogen kunnen beginnen. Soms is de studiehouding of- vaardigheid dusdanig dat je juist een student niet moet willen overschrijven en ze moet dwingen om in hun eigen belang eerste een opleiding af te maken.
Vraag7
Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?Bedenk svp heel goed wat de bedoeling is;
Voor welk probleem is deze wetgeving de oplossing?
- VSV voorkomen
- Alle studenten binnen x-jaar een startkwalificatie
- Toelating voor de mbo-instellingen vereenvoudigen
- Mensen zonder startkwalificatie weer terug de schoolbanken in duwen
- Kwaliteit van de studenten op het mbo verhogen
- ...