Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Sweelinck College (Dhr. Boeijen GL Boeijen)
Plaats Amsterdam
Datum 31 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Jazeker

Het belangrijkste punt zal zijn de objectieve opleidingseisen en wel of niet aanvullende eisen. Ik verwacht dat veel opleidingen dit zullen proberen in te voeren. Nu wordt er wel eens getracht een leerling te weigeren op basis van de intaketoets bv een te zwakke uitslag op taal. Als men het diploma heeft gehaald zou met deze wet dit dus tot het verleden moeten behoren. Dat zou geweldig zijn. Op basis van een intaketoets staat het wat mij betreft opleidingen vrij om te proberen een leerling ervan te overtuigen dat een andere studie beter passend is zolang er maar niet geweigerd mag worden.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
In Amsterdam geldt de datum van 1 april al. Dat is hier niet nieuw. Het werkt heel goed.

Vraag3

Om de kans te verkleinen dat een jongere bij de overstap tussen vo en mbo uit het zicht verdwijnt en niet begeleid kan worden naar een (tijdige) aanmelding, verplicht dit wetsvoorstel de uitwisseling van een beperkt aantal gegevens betreffende de aanmelding van jongeren tussen scholen, instellingen en gemeenten. Deze plicht en de doelgroep van jongeren die het betreft, wordt uitgewerkt in paragraaf 2.1.2 van de toelichting.
Wat vindt u van deze verplichting om de jongeren in beeld te houden bij de overstap? Ziet deze verplichting toe op de juiste doelgroep?
Dit doen wij door intergrip. Dit is essentieel. Het zicht op de leerling en de terugkoppeling van bijvoorbeeld MBO, VO maar ook LPA is de sleutel tot vermindering van VSV.

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Dit zou bij het VO moeten liggen. De VO scholen zouden verplicht moeten worden een LOB dossier te kunnen tonen en de MBO's zouden in hun intake niet alleen moeten uitgaan van testen (taal/rekenen) en een gesprek waarbij vertrouwd wordt op de vaardigheden van de intaker maar er zou standaard gevraagd moeten worden om de deelnemer zichzelf te laten presenteren aan de hand van zijn LOB dossier.

Een leerling waarvan ze na de intake niet het idee hebben dat de studie een juiste keuze zou zijn zou een studiekeuzeadvies aangeboden moeten krijgen.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Zie punt 1

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Is een aanmelding een inschrijving? Leerlingen melden zich voor 1 april aan voor soms wel 4 opleidingen. Bv 3 verschillende theateropleidingen en 1 media-opleiding omdat ze met toelatingseisen zitten.

Er zou dan moeten staan 3 verschillende opleidingen hebben deelgenomen (of onderwijsovereenkomst ingeleverd hebben)

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Het punt dat leerlingen niet verplicht zijn deel te nemen aan de intakeprocedure is een bijzonder stukje. Een leerling nu wordt geweigerd als hij of zij niet komt opdagen voor de intake. Ik ben benieuwd hoe dit geborgd gaat worden dan. Ik voorzie veel leerlingen die denken ik ga daar geen test meer doen, mss kom ik er wel negatief uit en dan krijg ik gezeur daar. Ze mogen me toch niet weigeren dus ik ga niet. Aangezien er in het voorstel staat dat een goede intake voor beide van belang is ben ik benieuwd hoe hier mee wordt omgegaan.