Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

Reactie

Naam Stichting Steunpunt Studerende Moeders (Vrijwilliger/medewerker Natascha Velthoven)
Plaats Spijkenisse
Datum 31 augustus 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit wetsvoorstel bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het goed laten verlopen van de overstap van jongeren naar het mbo en het daarbij versterken van de positie van de jongere?
Zij zouden een bijdrage kunnen leveren maar dat is niet voldoende om willekeur, seksediscriminatie en discriminatie op grond van geslacht aangaande studerende jonge moeders te voorkomen dan wel terug te dringen.

Vraag2

Voorliggend wetsvoorstel introduceert een aanmelddatum voor het mbo van 1 april. Dit houdt in dat alle jongeren die zich willen aanmelden voor een mbo-opleiding, dit uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het betreffende studiejaar doen. Wat vindt u van het voorstel om een vroegtijdige aanmelddatum in te voeren en wat vindt u in dat verband van de datum van 1 april?
In hoeverre houden gemeenten hier rekening mee en de kinderopvang wat tijd vergt om te organiseren evenals te kunnen betalen als as jonge studerende moeder?

Vraag4

Wat vindt u van de invoering van een recht op een studiekeuzeadvies voor studenten die zich uiterlijk op 1 april aanmelden voor een mbo-opleiding?
Ik vind dat er onafhankelijk advies gegeven zou moeten worden en om die reden niet door de instelling zelf. Ik vind dat ook gemeenten meer moeten samen werken met organisaties die adviezen kunnen geven en jonge moeders vergt een eigen benadering en aanpak. Wat een gedeelde verantwoordelijkheid is van zowel de mbo instellingen, ministerie ocw als gemeenten.

Vraag5

Hoe beoordeelt u de invoering van een toelatingsrecht voor iedere student die zich aanmeldt voor een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4 en die aan de vooropleidingseisen voldoet?
Dit gaat nu heel slecht: jonge moeders worden geweigerd omdat opleiding niet te combineren zou zijn met kinderen. Zwangere vrouwen worden om dezelfde reden geweigerd en daar wordt geen enkele rekening mee gehouden, ook niet als zij al op school zitten.

Vraag6

Wat vindt u ervan dat dit toelatingsrecht zodanig is afgebakend dat mbo-instellingen de mogelijkheid hebben om studenten te weigeren die:
-In de afgelopen drie jaar al aan drie verschillende opleidingen ingeschreven zijn geweest of
-In de afgelopen zes jaar gedurende drie aaneengesloten jaren ingeschreven zijn geweest zonder diploma te halen?
Ik vind dat hier dan alsnog gekeken zou moeten worden wat de reden hiervan is, gevallen zijn bekend van zwangere meiden die door de opleiding 'geadviseerd' worden om naar een andere opleiding of school over te stappen en zo komt het voor dat zij van het kastje naar de muur gestuurd worden, en voor verschillende opleidingen ingeschreven stonden. Uit cijfers OCW blijkt dat zij langer over een opleiding doen dan gemiddeld student. Hoge uitvalpercentage onder studerende moeders is niet voor niets zo hoog. Doe daar nou eens wat aan, een toelatingsrecht voor deze vrouwen is niet voldoende!

Vraag7

Wilt u nog op andere onderdelen van dit wetsvoorstel reageren?
Scholingsrecht ipv scholingsplicht!

Recht op zwangerschapsverlof regeling

Eenduidig landelijk beleid of protocol, opdat het op iedere school hetzelfde is geregeld rondom zwangerschap en jong ouderschap en opdat niet langer uitmaakt waar de jonge moeder een opleiding wilt volgen of welke opleiding.

Randvoorzieningen waarborgen, zoals betaalbare kinderopvang voor studerende moeders/ouders en dit niet laten afhangen van gemeenten. Beleidsvrijheid zorgt nu voor rechtsongelijkheid voor deze groep vrouwen en Minister OCW is toch ook verantwoordelijk voor vrouwen emancipatie of niet dan?