Aanpassingen Wet luchtvaart
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
9 augustus 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 17 september via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
Bij het ontwerpen van vliegprocedures lijken me de volgende zaken ook relevant: belangen omwonenden (geluidsoverlast, ultrafijnstof, fijnstof, pfas etc), gevolgen voor natuurgebieden (stikstof, ultrafijnstof, fijnstof, pfas etc) en gevolgen voor klimaat. Verder hebben de steeds extremere weersomstandigheden (een proces dat ook nog eens steeds versneld) een steeds grotere invloed op de luchtvaart. Van extreme turbulentie tot zogeheten domes van hoge- en lagedrukgebieden. Als het ontwerpen van vliegprocedures in één hand komt, kun je met alles rekening houden.
Begrijp ik goed dat er met 1ATM een deel van de kosten van defensie bij de burgerluchtvaart wordt neergelegd? Serieus? Na alle extra tientallen miljarden voor defensie? We moeten ook geld overhouden voor de rest van de samenleving. Oorlogshavikken zien hun kans schoon in deze tijd om rupsjes nooitgenoeg te zijn, maar daar hoeven we niet altijd aan toe te geven.
Goed dat informatie wordt vrijgegeven. Gek dat dat nog niet eerder gebeurde. Nu nog alle belastende rapporten over geluidsoverlast, ultrafijnstof en pfas onder uit de lades halen en daarna vooral de echte problemen eens echt gaan aanpakken.
Over vliegbeperkingen: ik zou een aantal gebieden in Nederland aanwijzen waar om uiteenlopende redenen niet over gevlogen mag worden. Twee jaar terug was er de discussie of er laag over de Veluwe gevlogen kon worden. Dat bleek serieuze schade aan dat natuurgebied toe te brengen.