Wijziging Postwet 2009
Reactie
Naam
|
M Kooistra
|
Plaats
|
Leeuwarden
|
Datum
|
10 april 2019
|
Vraag1
Het Ministerie van EZK verneemt graag eventuele reacties van marktpartijen op de bijgaande conceptwijziging (of delen daarvan) van de Postwet 2009.
Ik vraag me af welke invloed dit zal hebben op de privacy van de klant. Ondanks dat de klant er zelf voor kan kiezen is het de vraag of zij de consequenties hiervan kunnen overzien. Op deze manier komen bijvoorbeeld gezondheidsgegevens en mogelijk zelfs het burgerservicenummer in handen van de bezorgdienst. Gegevens die wettelijk extra beschermd zijn en zouden kunnen leiden tot identiteitsfraude wanneer dit in verkeerde handen valt.
Wat mij betreft heeft de bezorgdienst niets te maken met de inhoud van mijn post en dient de burger beschermd te worden.
Stel je wordt onverwacht ziek en het ziekenhuis stuurt je een brief met een afspraak en informatie. Als de bezorgdienst dit opent een scant weten ze meteen dat je (mogelijk) ziek bent en misschien ook wat je hebt.
Ik zou zeggen: bescherm de burger en laat de post zoals het is.
Vraag2
Het Ministerie van EZK verneemt graag of dit voorstel in voldoende mate bijdraagt aan het faciliteren van een ontwikkeling naar een brede bezorgmarkt, zoals toegelicht in de Memorie van Toelichting.
Ik denk niet dat dit een echte bijdrage zal zijn. Bij de meeste organisaties kan men al aangeven dat zij de post digitaal willen ontvangen. Waarom dan een uitbreiding van deze dienst, als er al (veiliger) alternatieven zijn?