Wijziging Postwet 2009

Reactie

Naam - (Dhr J.M. Boone)
Plaats Den Helder
Datum 11 mei 2019

Vraag1

Het Ministerie van EZK verneemt graag eventuele reacties van marktpartijen op de bijgaande conceptwijziging (of delen daarvan) van de Postwet 2009.

Ik ben niet bevoegd om als marktpartij te antwoorden. Ik wil wel het volgende opmerken. Ondanks dat een in het buitenland gevestigd bedrijf haar toegang tot de landelijk dekkende markt of een overname van een in Nederland gevestigd bedrijf bemoeilijkt ziet, is het wetvoorstel nog steeds niet dekkend genoeg tegen een buitenlands bedrijf, welke zich onder vennootschap in Nederland vestigt. Deze vennootschap kan vervolgens Europese arbeidskrachten te werk stellen welke niet conform een NL CAO en minimumloon werken. Iedere maas in het wetvoorstel t.a.v. de NL arbeidsmarkt moet ter bescherming van de huidige werknemers worden gedicht, ter bescherming van de huidige groep Postbezorgers. Tevens dient de huidige groep Postbezorgers met BT of OT contract niet ongecontroleerd geminimaliseerd worden, vanwege de nieuwe aanbiedingswet en daarbij de mogelijkheden, welke al voor het grootste gedeelte bestaan. Ik vind de aanbiedmogelijkheden in de wet slechts een copy van wat Postnl nu al verzorgt en dus een bedrijfseigen vinding die nu gedeeltelijk tegen haar gebruikt wordt. Kosteneffectieve aanbiedingen zijn veelal inventies van bedrijven om concurrentie voor te blijven. Het is goed om minimale en maximale prijsafspraken te maken tegen NL normen, niet tegen Europese normen.

Vraag2

Het Ministerie van EZK verneemt graag of dit voorstel in voldoende mate bijdraagt aan het faciliteren van een ontwikkeling naar een brede bezorgmarkt, zoals toegelicht in de Memorie van Toelichting.
Het ministerie van EZK moet zich afvragen of een bredere bezorgmarkt (aanbiedersmarkt) wel het antwoord is. Een smallere bezorgmarkt valt beter te bewaken door het ACM en door EZK. Het uitdiepen van de bezorgmarkt (aanbiedersmarkt) en het versterken van de concurrentiepositie t.a.v. Europese aanbieders is denk ik een financieel betere strategie. Het ministerie van EZK moet beseffen dat buitenlandse Europese aanbieders tot wel 50% goedkopere arbeidskrachten in dienst hebben. Dat is niet ten goede van de eigen arbeidsmarkt en werkgelegenheid. De doelstelling om 20% minder validen of sociaal zwakkere arbeidskrachten kunnen dan ook niet NL zijn. De nieuwe regelgeving heeft nog te veel mazen, die de doelstelling in zijn geheel kunnen teniet doen.