Wijziging Postwet 2009
Reactie
Naam
|
AYY Rouschop
|
Plaats
|
Heerlen
|
Datum
|
11 april 2019
|
Vraag1
Het Ministerie van EZK verneemt graag eventuele reacties van marktpartijen op de bijgaande conceptwijziging (of delen daarvan) van de Postwet 2009.
Vele bedrijven, organisaties en overheden bieden de post al digitaal aan. Daar waar dat (nog) niet gebeurd, heeft dat vaak een gegronde reden.
Ook burgers die fysieke post verzenden, hebben daar meestal een goede reden voor.
Privacy wordt gewaarborgd. Hoe dan? Het zijn en blijven mensen die de post openen en verwerken. Zelfs als veel geautomatiseerd wordt, zal er toch een of andere menselijke controle nodig blijven.
Hoe wordt gewaarborgd dat de gedigitaliseerde post bij de juiste ontvanger terecht komt?
Wat gebeurd er met de fysieke post nadat deze gedigitaliseerd is?
Hoe wordt gewaarborgd dat de post altijd leesbaar en te openen is voor de ontvanger?
Ontvanger bepaalt of de post gedigitaliseerd mag worden. Per poststuk of voor alles? Hoe wil je dat bepalen als je niet weet wat je gestuurd krijgt?
Op dit moment GEEN voorstander van het digitaliseren van post wat fysiek wordt aangeboden door de verzender. De meeste burgers en bedrijven zijn zeer goed in staat om dat zelf te doen.
Te veel onduidelijkheden. En ik zie er alleen maar vertraging en problemen ontstaan.
Vraag2
Het Ministerie van EZK verneemt graag of dit voorstel in voldoende mate bijdraagt aan het faciliteren van een ontwikkeling naar een brede bezorgmarkt, zoals toegelicht in de Memorie van Toelichting.
Meegaan met de tijd is natuurlijk goed, maar dit lijkt mij niet de juiste soort ontwikkeling. Zie reactie bij vraag 1.