Wijziging Postwet 2009
Reactie
Naam
|
F Dirks
|
Plaats
|
Amerongen
|
Datum
|
10 april 2019
|
Vraag2
Het Ministerie van EZK verneemt graag of dit voorstel in voldoende mate bijdraagt aan het faciliteren van een ontwikkeling naar een brede bezorgmarkt, zoals toegelicht in de Memorie van Toelichting.
Het is fijn dat men actief bezig blijft om de communicatie tussen mensen en het bedrijfsleven en in dit geval postbezorging op een hoog peil te houden. Toch vind ik het onacceptabel dat een postbezorger mijn brieven zou kunnen lezen om deze digitaal te bezorgen, ook al gaat dat misschien geheel geautomatiseerd. Een groot aantal bedrijven leveren de meeste post al digitaal aan bij hun klanten via email of bewaren dat in een persoonlijke brievenbus bij het bedrijf. Als Het Postbedrijf gaat digitaliseren lopen zij het risico dat dãt de nekslag geeft aan Het Postbedrijf, want dat geeft bedrijven nog meer stimulering om zelf te digitaliseren en dat op deze wijze zelf bij hun klanten aan te leveren. Ik denk t.a.v. kostenbesparingen, etc. dat de Postbus weer veel meer terug moet komen, zodat de post op een centraal punt wordt aangeboden. Als het op een gegeven moment zo moeilijk en kostbaar wordt brieven te bezorgen, brengt de Postbus voor particulieren een uitkomst. De meeste bedrijven hebben al een postbus, alleen kleinere bedrijven laten het nog thuis of op het werk bezorgen. Dat betekend dat er ruimte gemaakt moet worden om postbussen te plaatsen waar mensen zelf hun post kunnen afhalen. Deze postbussen hoeven niet altijd in een pand te zijn met uitsluitend postbussen, er kunnen ook gelegenheden zijn zoals bijvoorbeeld een bibliotheek of een supermarkt of warenhuis zoals bijvoorbeeld Hema, dat geeft ter plaatse ook nog aanloop.