Regeling Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET)
Reactie
Naam | E5 Projecten (Evert van de Laar) |
---|---|
Plaats | Bodegraven |
Datum | 17 december 2021 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting. In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op:• De werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• De werkbaarheid van de mogelijkheden en beperkingen van de regeling (onder andere het plafond van 20 trucks per jaar per aanvrager);
• De hoogte van de maximale subsidiebedragen per voertuig en per aanvrager.
Let op: tot 16 januari 2021 loopt ook de internetconsultatie van de subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB) (zie de link) die voor u wellicht ook relevant is.
In de regeling wordt geen onderscheid gemaakt tussen batterij-elektrische (BEV) en waterstof-elektrische voertuigen (H2V). Deze laatste zijn echter een stuk duurder dan BEV's. Dit zal tot gevolg hebben dat dit instrument geen bijdrage zal leveren aan de ontwikkeling van H2V's. Door de toename van het aantal BEV's zal er een grote vraag naar zware elektriciteitsaansluitingen ontstaan, terwijl het stroomnet in Nederland al overbelast is. Bij H2V is dat niet het geval, terwijl H2V's bovendien beter geschikt zijn voor de zware logistiek, met name vanwege de grotere actieradius. Mijns inziens is dat een gemiste kans.