Regeling Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET)
Reactie
Naam | Vissers Energy Group (CEO GEJP Vissers) |
---|---|
Plaats | Horsr |
Datum | 10 januari 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting. In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op:• De werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• De werkbaarheid van de mogelijkheden en beperkingen van de regeling (onder andere het plafond van 20 trucks per jaar per aanvrager);
• De hoogte van de maximale subsidiebedragen per voertuig en per aanvrager.
Let op: tot 16 januari 2021 loopt ook de internetconsultatie van de subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB) (zie de link) die voor u wellicht ook relevant is.
Voor het lange afstand vervoer zijn waterstof trucks een veel haalbaardere oplossing dan batterij elektrische trucks…. Het gewicht vd batterijen kost ons laadvermogen en de actieradius van elektrische trucks is te klein.
De meerprijs van een waterstof truck is echter dusdanig groot (5-voudig). Het subsidie percentage is daarom nog te laag. Ik zou daarom pleiten voor een hogere bijdrage specifiek voor de Waterstof truck of trekker.
Wij als bedrijf bereid om het ook deel zelf bij te dragen, maar het gat is zo nog niet overbrugbaar.