Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Hengelo
|
Datum
|
20 september 2023
|
Vraag1
Met het wetsvoorstel wordt meer ruimte gecreëerd om in het mbo andere onderwijsactiviteiten dan uren begeleide onderwijstijd of beroepspraktijkvorming aan te bieden. Aangezien er extra ruimte komt voor andere onderwijsactiviteiten vervalt de huidige mogelijkheid om af te wijken van de urennorm. Indien u nu gebruik maakt van de mogelijkheid om af te wijken van de urennorm: bieden de nieuwe regels u voldoende ruimte om het huidige onderwijsprogramma te blijven aanbieden? Zo niet, aan welke extra ruimte zou u behoefte hebben?
We denken nog steeds sterk in termen van vastgestelde schema's en strikte uren. Wat we eigenlijk zouden moeten doen, is iedereen bewust maken van de waarde van het ontwikkelen van vaardigheden buiten het traditionele onderwijssysteem. Het streven naar rigide urennormen blijkt namelijk in de praktijk vaak niet haalbaar. Factoren zoals lesuitval en ziekte van leerlingen hebben aanzienlijke invloed op de daadwerkelijk gemaakte onderwijsuren.
Vraag2
Mocht u voor wat betreft de overige onderdelen van het wetsvoorstel willen reageren, dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of te uploaden.
Vanaf het moment dat jongeren aan hun beroepsonderwijs beginnen, zouden ze een skillsportfolio of dagboek moeten bijhouden. Natuurlijk is begeleiding hierbij essentieel, het liefst onafhankelijk van de onderwijsinstelling. Deze vaardigheden zouden uiteindelijk gewaardeerd moeten worden voor hun werkelijke waarde. De urennorm zou dan alleen nog van toepassing moeten zijn op niet-gewaardeerde of niet-gevalideerde vaardigheden. Dat levert een enorme tijdwinst en zal een positief effect hebben op het onderwijspersoneel (capaciteit) Als samenleving kunnen we hiermee jongeren sneller en gemotiveerder inzetten op basis van hun daadwerkelijke capaciteiten. In de kern is iedereen namelijk intrinsiek gemotiveerd om te leren. Helaas gaat veel van deze motivatie verloren tijdens de onderwijsperiode, vaak als gevolg van rigide normen en beperkt denken in vast normen en hokjes.