Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt

Reactie

Naam Albeda (S. Bachoe)
Plaats Rotterdam
Datum 21 september 2023

Vraag2

Mocht u voor wat betreft de overige onderdelen van het wetsvoorstel willen reageren, dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of te uploaden.
Het wetsvoorstel is bedacht voor een kleine doelgroep maar heeft effect op alle doelgroepen binnen het mbo. Zou met de huidige wet de voordelen van dit wetsvoorstel ook niet bereikt kunnen worden? In het nieuwe voorstel zou de kwaliteitsborging meer aan de orde mogen komen.

Indien niet afgeweken kan worden van de urennorm wordt, kan er dan nog maatwerk aangeboden worden? Hoe wordt in dit geval omgegaan met de urennorm? Of moeten openstaande uren ingezet worden voor onderdelen waar de student nog niet competent in is?

Kwaliteitsborging: Wie mag bepalen welke onderwijsactiviteiten worden aangeboden en op welk niveau. Hoe borg je de kwaliteit van de begeleiding die wordt geboden op school en de stage nu er geen specifieke verdeling van bot-uren/bpv uren worden opgenomen?

Het is onduidelijk wat de concrete verwachting is qua uitwerking van het aanbieden van keuzedelen. In principe is deze keus nu al mogelijk voor de student.

De basis moet zijn om studenten voor duurzaam werk op te leiden (dus niet alleen op projectbasis/klusjes). De vraag is of de onderzoek juiste oplevert/studenten lang genoeg volgt om hierover correcte conclusies te trekken? Hoe zorg je voor de juiste match van de student en de werkgever?
Gepleit wordt voor het vastleggen van een goede samenwerking tussen het werkveld en de mbo instelling als het gaat om het volgend van keuzedelen die passen bij de opleiding. De mbo instelling mag wel eindverantwoordelijk zijn voor de keus die gemaakt wordt.

Het is onduidelijk hoe moet worden aangetoond dat iemand daadwerkelijk beschikt over kennis en werkervaring om de opleiding te kunnen verkorten. Hoe ga je dan om met urennorm waar je niet van mag afwijken?