Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt

Reactie

Naam Curio (C.J. Huisman)
Plaats Etten-Leur
Datum 21 september 2023

Vraag1

Met het wetsvoorstel wordt meer ruimte gecreëerd om in het mbo andere onderwijsactiviteiten dan uren begeleide onderwijstijd of beroepspraktijkvorming aan te bieden. Aangezien er extra ruimte komt voor andere onderwijsactiviteiten vervalt de huidige mogelijkheid om af te wijken van de urennorm. Indien u nu gebruik maakt van de mogelijkheid om af te wijken van de urennorm: bieden de nieuwe regels u voldoende ruimte om het huidige onderwijsprogramma te blijven aanbieden? Zo niet, aan welke extra ruimte zou u behoefte hebben?
De ruimte die komt is afhankelijk van de definitie, die voor BOT-uren gaat gelden. In het voorstel mis ik een geactualiseerde omschrijving van het begrip BOT-uren vanaf beoogde invoeringsdatum 1-8-2025.
Voor een tweetal opleidingen heb ik al gewerkt met een verschuiving tussen BOT en BPV, waardoor er minder in school geleerd werd, maar meer op de werkplek door ophoging van BPV-tijd. Binnen die BPV-tijd was er daarmee ruimte voor (samenwerkings)opdrachten op de werkplek anders dan inoefenen van werkprocessen. Blijft die ruimte behouden om meer BPV en minder overige uren te plannen?

Vraag2

Mocht u voor wat betreft de overige onderdelen van het wetsvoorstel willen reageren, dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of te uploaden.
Op p.34 van het voorstel geeft u aan dat er om te komen tot een nieuw keuzedeel het principe blijft dat het bedrijfsleven voldoende betrokken wordt. Betekent dit dat er geen nieuwe keuzedelen gericht op doorstroom naar vervolgonderwijs met voldoende betrokkenheid van dat vervolgonderwijs meer aangevraagd kunnen worden?

De onderwijstijd, te besteden aan BOT, BPV en overige uren blijft 1000 klokuren per jaar. Is dit een gemiddelde per leerjaar (zoals nu mogelijk is) of moet elk leerjaar daaruit bestaan? Met andere woorden tussen leerjaren mag niet geschoven worden.