Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uithoorn
Datum 21 juni 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Teleurstelling op teleurstelling



Wij zijn zeer teleurgesteld en boos dat geen verbetering maar verslechtering van onze leefomgeving wordt gerealiseerd ten opzichte van het kabinetsbesluit van juni 2022 (Hoofdlijnenbrief). Het kabinet besloot toen dat het “illegale” maximum van 500.000 vtb’s per jaar moest worden teruggebracht naar 440.000. Wij waren hoopvol dat de overheid zijn wettelijke taak als beschermer tegen geluidhinder voortaan beter zou gaan oppakken. Ook de rechtbank vond dat noodzakelijk, want in het RBV-vonnis is de overheid opgedragen om de belangen van omwonenden niet meer het sluitstuk te laten zijn. Maar de ene teleurstelling na de andere is gevolgd. Geen 440.000 maar 470.000 vliegbewegingen worden nu weer mogelijk gemaakt, terwijl de grenswaarden bij de Aalsmeerbaan in 2023 (442.000) al werden overschreden. Het is voor omwonenden onbegrijpelijk en onacceptabel dat de overheid feitelijk opnieuw groei gaat toestaan. Dit aanvullende pakket BA betekent voor ons geen enkel herstel van hun bescherming tegen de overmatige geluidhinder maar een verdere aantasting van het al zo zeer aangetaste leefklimaat. Het betekent ook een deuk in het vertrouwen in de overheid omdat de overheid de eigen kabinetsbesluiten gewoon niet nakomt! Daarom adviseren wij om het aanvullende BA pakket in te trekken en terug te vallen op de huidige wetgeving, het LVB, waardoor maximaal 400-410.000 vliegbewegingen mogelijk zijn.