Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Tienhoven
Datum 19 juni 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Tijdspad te traag. De maatregelen zijn al achterhaald door de luchtruimherzieningplannen en ‘aanleg’ 4de aanvliegroute, die verdere groei Schiphol faciliteert. Ook maatregelen sorteren voor op verdere groei van Schiphol. Waar het eerst nog rustig wonen was is de overlast ook nu al substantieel. Voor je het weet woon je onder een vlieggoot. Daar kiest NIEMAND voor. Dat het om een ‘paar notoire veelklagers’ gaat is achterhaald. Zie vliegherrie.nl: 10.048 melders / petitie stop4deroute.nl: 72.000 x ondertekend

Fase 1: ‘Stillere' vliegtuigen betekent een paar dB minder per vliegtuig. De WHO geluidshindergrens is 45 dB terwijl het gaat om METINGEN van > 50-75 dB. Een paar dB is ook niet genoeg om de geluidsoverlast van een ‘keten’ van overvliegende vliegtuigen met tussenpozen van 1-2 minuten weg te nemen. Hoe wordt deze maatregel ONAFHANKELIJK gehandhaafd? Vasthouden aan eerder plan: nachtvluchten helemaal stoppen!

Fase 2: De maatregelen schofferen de RBV uitspraak: zijn totaal niet concreet. Per maatregel:
1. Wat mag het Schiphol/KLM /overheid kosten?
2. Wat is het beoogde effect?
3. Hoe wordt ONAFHANKELIJK gehandhaafd?
- Duurdere vluchten maken evenveel lawaai.
- Wat zijn dan die 'meest lawaaiige toestellen’ die geweerd gaan worden? Worden die vervangen?
- In de niet dichtbevolkte gebieden wonen net zo goed mensen. Daar heb je Natura2000 en stiltegebieden, waar ook zomaar overheen geknald wordt. Ook over waterrijke gebieden waar het geluid resoneert en ver draagt.
- Hoe kan NL overheid vliegmaatschappijen dwingen om nieuwe toestellen te kopen?
. Wat is minder? Elke twee minuten ‘een overvlieger’ minder ipv elke minuut maakt geen verschil. Of nog steeds ELKE NACHT wakker, maar dan minder vaak?
- 460.000-470.000 vluchten p.j. is meer dan huidige aantal. Steeds meer mensen zoeken rechtsbescherming tegen de geluidsoverlast EN de uitstoot.

Fase 3: Alleen volledige nachtsluiting is oplossing.