Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Vreeland
Datum 21 juni 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Het probleem wordt niet opgelost door minder of stillere nachtvluchten.
Aangetoond is dat verstoring van de nachtrust ernstige schade aan de gezondheid van kinderen en volwassenen toebrengt. De voorgestelde reducering van nachtvluchten naar 27.000 is misleidend, want dit was in 2023 al 24.000.
Volledige nachtsluiting, zoals bij vliegveld Dusseldorf, is effectief.

Stillere vliegtuigen zorgen nog steeds voor veel geluidsoverlast. Daarbij komt dat het niet alleen het geluid van het overkomende vliegtuig is, maar ook het wegsterven van wel een minuut van geluid.

Ander gebruik van start- en landingsbanen: verschuiving van dichtbevolkt gebied naar dorpen, recreatiegebieden, natura 2000 is verschuiving van het probleem van de ene burger naar de andere en slecht voor de biodiversiteit.

Er zullen harde maatregelen genomen moeten worden die leiden tot daadwerkelijk minder overlast voor omwonenden en kwetsbare gebieden.

WHO geluidsgrens 45db aanhouden en handhaven. Huidige metingen hier zijn 50-75db.