Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bilthoven
Datum 19 juni 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
Invoering moet veel sneller. Miljoenen mensen hebben nu elke dag hinder van vliegverkeer, daar moet op korte termijn, met gevoel voor urgentie, wat aan gebeuren. De rechter sprak 21 maart jl. uit dat de Balanced Approach niet hoeft te worden gevolgd voor een krimp naar 400.000 vliegbewegingen, omdat dit het handhaven van de bestaande regelgeving betreft. Dus waarom niet SNEL krimpen?

2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Fase 1: ‘Stillere' vliegtuigen betekent een paar dB minder per vliegtuig. De WHO geluidshindergrens is 45 dB terwijl het gaat om METINGEN van > 50-75 dB. Een paar dB is ook niet genoeg om de geluidsoverlast van een ‘keten’ van overvliegende vliegtuigen met tussenpozen van 1-2 minuten weg te nemen. Hoe wordt deze maatregel ONAFHANKELIJK gehandhaafd? Vasthouden aan eerder plan: nachtvluchten helemaal stoppen!

Fase 2: De maatregelen komen niet tegemoet aan de RBV uitspraak: zijn namelijk totaal niet concreet. Per maatregel:
1.? ?Wat mag het Schiphol/KLM kosten?
2.? ?Wat is het beoogde effect?
3.? ?Hoe wordt ONAFHANKELIJK gehandhaafd?
•? ?Duurdere vluchten maken evenveel lawaai.
•? ?Wat zijn dan die 'meest lawaaiige toestellen’ die geweerd gaan worden? Worden die vervangen?
•? ?In de niet dichtbevolkte gebieden wonen net zo goed mensen. Daar heb je Natura2000 en stiltegebieden, waar ook zomaar overheen geknald wordt. Ook over waterrijke gebieden waar het geluid resoneert en ver draagt.
•? ?Hoe kan NL overheid vliegmaatschappijen dwingen om nieuwe toestellen te kopen?
. Wat is minder? Elke twee minuten ‘een overvlieger’ minder ipv elke minuut maakt geen verschil. Of nog steeds ELKE NACHT wakker, maar dan minder vaak?
•? ?460.000-470.000 vluchten p.j. is meer dan huidige aantal. Steeds meer mensen zoeken rechtsbescherming tegen de geluidsoverlast EN de uitstoot.

Fase 3: Alleen volledige nachtsluiting is oplossing.