Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Schiphol
Datum 10 juni 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Verminderen van overlast voor omwonenden is belangrijk. Evenals als het economisch belang van de luchthaven Schiphol voor Nederland en de Nederlands luchtvaartmaatschappijen.
Het tempo waarin nu overhaast allerlei experimenteer maatregelen worden voorgesteld, vooruitlopend op de uitkomsten van de balanced approach-procedure is niet correct. De luchtvaartmaatschappijen die hier heel hard door geraakt worden (KLM en Transavia) zijn de maatschappijen die zich maximaal inzetten in het terugdringen van de overlast over omwonenden en het terugdringen van de milieu impact.
Investeren in nieuwe vliegtuigen met minder geluidsproductie en lagere uitstoot is de belangrijkste wijze waarop de luchtvaart duurzamer wordt. Daarvoor is een verdienmodel nodig met perspectief op de toekomst. Deze kortetermijnmaatregelen veroorzaken een averechts effect. Het sluiten van Schiphol voor de nacht kan pas nadat de KLM cargo vliegtuigen vervangen zijn voor de Airbus 350. Voor Transavia moet er een alternatief zijn op Lelystad Airport. De enige juiste manier op dit te doen is de balanced approach procedure en daarbij maatregelen te nemen die in lijn zijn met Europese regelgeving.