Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam | Dhr. P.V. Zonneveld |
---|---|
Plaats | Dronten |
Datum | 25 mei 2024 |
Vraag1
1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Dat er aangestuurd wordt op stillere vliegtuigen in plaats van krimp is positief, echter zijn er nog een paar verbeterpuntjes.
Zo heb ik bijvoorbeeld twijfels bij het plan om twee banen te sluiten midden op de dag. Op dat moment is de overlast al het minst omdat mensen dan veelal aan het werk zijn. De pieken in overlast zijn juist 's morgens en 's avonds, van vliegtuigen die midden op de dag landen hebben mensen veel minder overlast. Dan worden ze niet uit hun slaap gehaald, dan zijn ze niet thuis, etc.
Ik stel dus voor om deze sluiting te verplaatsen van 's middags naar 's avonds. Daarmee zijn de banen even lang dicht, maar wordt een veel groter effect behaald.
Met de beoogde nachtsluiting van Schiphol is er in Nederland niet één luchthaven meer waar vliegtuigen 's nachts terecht kunnen. De zorgen van bijvoorbeeld Transavia hierover zijn dan ook terecht. Het 's nachts open gooien van Schiphol kan echter niet meer, dat levert te veel overlast op. Nachtvluchten hoeven echter niet per sé op Schiphol plaats te vinden, dit kan ook op een andere luchthaven. Ik stel dus voor om de openingstijden van Groningen Airport Eelde te verruimen zodat maatschappijen als Transavia hier uit de voeten kunnen. Overdag zijn daar nauwelijks vluchten en dus geen overlast, maar als maatschappijen hun vroege en late vluchten daar kunnen uitvoeren brengt dit bedrijvigheid naar de regio en geeft het de luchthaven bestaansrecht.