Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 26 mei 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Deze stapsgewijze invoering gaat te snel voor de industrie, terwijl die al
heel veel investeert in nieuwe, stillere vliegtuigen. Deze zijn gewoon simpelweg niet sneller leverbaar.

Ook zou een betere indeling van het luchtruim enorm veel geluidsoverlast en CO2 uitstoot kunnen schelen. Er wordt veel
veel onnodig laag gevlogen door de huidige verouderde procedures. Kijk eens hoe dit in Amerika of Groot Brittannië is geregeld. Verkeer naar Heathrow vliegt over het centrum van Londen maar in glijvlucht waardoor er nauwelijks overlast is. Op Schiphol moet dit toch ook kunnen? Ik ben er van overtuigd dat dit de overlast enorm zal beperken tot alleen die plaatsen die echt dichtbij Schiphol liggen. Plaatsen als bijvoorbeeld Heiloo, Castricum en Noordwijk zouden helemaal geen overlast meer hebben.
Ook zou één Europees luchtruim dat op de Amerikanen manier georganiseerd is enorme voordelen bieden. Op sommige routes zou dit 20% in brandstof gebruik kunnen schelen! En het zou ook meehelpen in het terugdringen van geluidsoverlast.