Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 10 juni 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
De Nederlandse overheid zou het aantal vluchten vanaf Schiphol niet moeten beperken om diverse redenen.
Ten eerste is de luchtvaartsector cruciaal voor de economie. Schiphol is een belangrijke hub die duizenden banen creëert, zowel direct in de luchtvaart als indirect in ondersteunende industrieën zoals toerisme, logistiek en dienstverlening. Beperkingen kunnen leiden tot verlies van banen en een negatieve economische impact.

Veel belangrijker is het feit dat een beperking van vluchten leidt tot een waterbed effect, waarbij vluchten simpelweg verplaatst worden naar andere luchthavens in de regio, zoals in België of Duitsland. Dit verplaatst het probleem zonder het daadwerkelijk op te lossen en vermindert de concurrentiepositie van Schiphol en Nederland als geheel. Nederland bestaat niet in isolatie. Ook is de vraag naar luchtvervoer voortdurend stijgend, zowel voor passagiers als vracht. Het beperken van vluchten kan leiden tot capaciteitsproblemen, hogere prijzen voor consumenten en verminderde toegankelijkheid tot internationale markten.

Ten slotte werkt de luchtvaartsector al aan initiatieven voor verduurzaming en geluidsreductie. Het beperken van vluchten kan deze positieve ontwikkelingen vertragen of tegenwerken. In plaats daarvan kan de overheid beter samenwerken met de sector om verdere innovaties en efficiënties te bevorderen.