Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Willem de Vries
Plaats Amersfoort
Datum 26 mei 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Dit is weliswaar geen directe reactie op het onderwerp van deze consultatie, maar via deze weg komt het wel terecht bij de mensen die er over gaan.

In 2027 moet Eindhoven Airport 5 maanden dicht wegens baanrenovatie. Tijdens deze periode kunnen er dus geen vluchten afgehandeld worden in Eindhoven en zit het luchthaven personeel werkloos thuis. De behoefte aan vluchten blijft echter, en andere luchthavens zullen slechts beperkt in staat zijn dit op te vangen.

Echter hebben we in Lelystad nog een ongebruikt vliegveld liggen, wat niet open kan wegens zorgen van de omwonenden over geluidsoverlast. Waarom niet van de nood een deugd maken en Lelystad, gedurende de 5 maanden dat Eindhoven gesloten is, de vluchten van Eindhoven laten overnemen? Op die manier wordt een test case uitgevoerd en kunnen de omwonenden in de praktijk ervaren of hun zorgen over geluidsoverlast terecht zijn. Het personeel kan aan het werk blijven, zij het tijdelijk op een andere locatie (Lelystad in plaats van Eindhoven). En de vluchtuitvoering kan door gaan zonder dat dit impact heeft op andere luchthavens.

Zodra de baanrenovatie in Eindhoven klaar is verhuist alles weer terug daarheen en gaat Lelystad weer dicht. Dan is het tijd om te evalueren, hebben de omwonenden van Lelystad Airport echt zoveel overlast ervaren als ze van te voren verwacht hadden? Viel het mee of tegen? Nu zowel de voor- en nadelen van een luchthaven in de buurt ervaren te hebben, is er misschien voldoende draagvlak om Lelystad permanent te openen?