Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Santpoort-zuid |
Datum | 10 juni 2024 |
Vraag1
1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Luchtvaart is een mondiale industrie. Elke maatregel op lokaal niveau zal een zogeheten waterbed effect hebben. Met andere woorden, het "probleem", voor zover daar al sprake van is omdat de onderbouwing van geluidshinder niet met harde feiten en cijfers beargumenteerd wordt, maar vooral drijft op subjectieve "beleving", zal verplaatst worden naar omliggende vliegvelden in de (nabije) regio. Algemeen bekend is, dat slechts een hele kleine minderheid verantwoordelijk is voor de klachten (actieve melders). Voorts wordt uit de bredere GGD rapportages onvoldoende duidelijk beargumenteerd dat slaapverstoring en luchtverkeer oorzakelijk met elkaar verbonden zijn. De gepresenteerde getallen kunnen daarom ernstig in twijfel worden getrokken.
De vraag naar vervoer neemt aantoonbaar alleen maar toe. Je kunt als land daarom niet alleen de lusten willen, en de lasten proberen weg te managen met maatregelen, die de door de sector zelf geplande initiatieven voor reductie van geluid, en verdere verduurzaming, zullen hinderen. De achterstand die Nederland op economisch gebied over zichzelf afroept met de beoogde maatregelen, zal niet opwegen tegen het vermeende voordeel dat de overheid hiermee denkt te behalen.