Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Stop4deroute (Dr MCH Witmer)
Plaats Driebergen
Datum 20 juni 2024

Vraag1

1. Wat vindt u van de stapsgewijze invoering van de maatregelen in drie fasen en het bijbehorende tempo?
2. Wat vindt u van de nieuwe en aangepaste maatregelen (fase 1 en 2) die worden voorgesteld om het geluidsdoel te behalen?
Samenvatting. Zie bijlage voor toelichting

1. Door alleen te focussen op de BA wordt geoptimaliseerd binnen een ongeschikt en te krap kader.
2. De BA is een achterhaalde methode ontwikkeld door ICAO onder lobby van IATA met als doel krimp van de luchtvaart onmogelijk te maken onder het mom van verminderen van geluidhinder.
3. Er wordt in de BA geoptimaliseerd op een maat voor geluid die geen recht doet aan hinderbeleving.
4. De reductiedoelen zijn slecht onderbouwd.
5. De BA beperkt zich tot geluid, terwijl ook andere problemen spelen rond Schiphol en luchtvaart.
6. De keuze om door te gaan met de BA is juridisch aanvechtbaar.
7. Minister Harbers heeft in oktober 2022 op de algemene vergadering van de ICAO de BA opnieuw bekrachtigd voor weer 3 jaar. In 2025 zal de BA opnieuw moeten worden bekrachtigd, uitgebreid met CO2. Wij dringen er op aan dat Nederland hier niet aan meedoet.
8. Wij pleiten voor nachtsluiting binnen 12 maanden zoals de rechter heeft gesteld in de zaak RBV tegen de staat. Het voorgestelde tempo doet geen recht aan de belangen van de omwonenden. De situatie is al anderhalf decennium onrechtmatig.
9. Stillere vliegtuigen zijn niet stil en schonere vliegtuigen niet schoon. Bovendien loopt KLM niet voorop in vernieuwing.

In notities bij deze consultatie zaten zwartgelakte passages. Dit ondermijnt het vertrouwen in transparantie van het proces.
In week 23 stelden wij een vraag via BA.stakeholders@minienw.nl, maar hebben nog geen antwoord:
Beschouwt IenW de 4de aanvliegroute als potentiële maatregel voor de BA voor Schiphol?

Bijlage