Wet acceptatie buitenlandse APK
Reactie
Naam
|
Dhr. R.D.J. Kaag
|
Plaats
|
Amstelveen
|
Datum
|
5 april 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de concept-wet en de toelichting kan worden gereageerd.
Nederlandse personen die permanent in Spanje verblijven, kunnen hun auto's op Spaans kenteken plaatsen. Op deze wijze dragen ze via lokale belasting bij aan de opbouw en onderhoud van het Spaanse wegenstelsel waar zij gebruik van maken. Ik weet niet beter dat Nederlanders die in België verblijven ook verplicht zijn hun voertuig in te voeren en op Belgisch kenteken zetten.
Transportbedrijven zetten hun voertuigen bij gelegenheid op buitenlands kenteken vanwege soepele regelgeving en verlaging van vaste lasten. Zijn we daar blij mee? Bij ongevallen in Nederland en Duitsland blijken meest buitenlandse vrachtauto's betrokken te zijn.
Betrekken we ook verzekeraars in de discussie. Deze zijn niet gebaat bij hogere ongevallenfrequentie als gevolg van soepele regelgeving in overige Europese landen. Daarnaast zien we dat de ongevallenfrequentie in aantal zuidelijke landen nog steeds hoger ligt dan in Nederland. Dus ook de schadelast voor verzekeraars. Nederland scoort goed op de verhoging van verkeersveiligheid. Dit wordt niet bereikt door Europese regelgeving en intentieverklaringen, maar primair door lokale politiek. In een groot aantal landen, waaronder Spanje wordt dit onvoldoende bereikt.
Het verzoek van Spanje kan pas dan worden gehonoreerd wanneer wij met dezelfde maten meten en verkeersveiligheid in gelijk tempo naar Nederlands voorbeeld wordt verhoogd. Dit is de verdienste van regelgeving, educatie van weggebruikers, investering in infrastructuur en strenge eisen aan APK en het toezicht hierop, waaronder registratie.