Wet acceptatie buitenlandse APK
Reactie
Naam
|
Autobedrijf Hazenberg bv (dhr. M.J. Hazenberg)
|
Plaats
|
Vries
|
Datum
|
5 april 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de concept-wet en de toelichting kan worden gereageerd.
Dit voorstel is destijds ingediend door een 2e kamerlid VVD. Doelstelling was om de APK (eisen en voorwaarden) Europees gelijk te krijgen. Bijkomend voordeel is dat voertuigen in het buitenland, niet meer enkel voor een APK naar het land van herkomst hoeven te reizen. Spanje is als voorbeeld gekozen, omdat in dit land redelijk veel gepensioneerde medelanders wonen/verblijven, en hun Nederlands gekentekende voertuig mee hebben genomen. Enerzijds gebruikt voor de reis naar Spanje, anderzijds was het erg lastig om in het buitenland een buitenlands gekentekend voertuig op je Nederlandse naam, te naam gesteld te krijgen. Dit had weer te maken met het feit dat je niet een Spaans ingezetene was, maar een Nederlander bent. Door een aantal speciale bedrijven aan te stellen in Spanje, is het gelukt de APK in het buitenland, volgens Nederlandse voorwaarden en eisen, te keuren.
We gaan voorbij aan de doelstelling waarvoor deze wetgeving destijds is gemaakt, het Europees gelijk trekken van voorwaarden en eisen.
Feit is nu dat in het huidige voorstel wel Nederlands gekentekende voertuigen in het buitenland mogen gekeurd worden, maar niet vice versa. En dat vindt ik bijzonder, en zeer onterecht. De proef welke 7 jaar geleden is gestart, is helaas niet geslaagd.
Dit moeten we helaas constateren, en ook erkennen.
Het gelijk trekken van voorwaarden en eisen, dat het niet uitmaakt in welk Europees land, welk Europees voertuig gekeurd wordt, is mislukt. Om nu nogmaals eenzijdig, met alleen Nederlands gekentekende voertuigen in Spanje (of elders in Europa) te kunnen keuren, en wij Nederlanders, geen buitenlandse voertuigen mogen keuren en afmelden, dat is zeer onwenselijk en niet eerlijk op basis van gelijke behandeling. De proef, dat was oké, want dat was immers een proef.
Ook een groot gevaar voor de Nederlandse autobedrijven is het feit dat met deze nieuwe wet het risico bestaat op het door Nederland nieuw gecreëerde fenomeen: APK vakanties. Nu al is bekend dat voertuigen uit Scandinavische landen tijdens de vakanties in o.a. Italië en Kroatië regulier onderhoud krijgen vanwege de veel lagere prijzen van onderdelen en arbeid. En als we dit gaan vergelijken met de APK voorstellen, dan was deze wetgeving enkel gebaseerd om een enkeling tegemoet te komen in Spanje, echter met het huidige voorstel alle Nederlanders hun APK keuring buiten Nederland te laten uitvoeren, inclusief het onderhoud.
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.