Wijziging Regeling voertuigen in verband met handhaving AdBlue

Reactie

Naam Transport en Logistiek Nederland (AGH Smit)
Plaats Zoetermeer
Datum 23 juli 2025

Vraag1

U kunt tot en met 15 augustus 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect heeft op u of op uw organisatie?

We willen graag onnodige hinder voorkomen voor bedrijven die zich aan de regels houden. Heeft u hiervoor ideeën of suggesties? Wij ontvangen hierop graag uw reactie.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft kennis genomen van de plannen van de overheid om fraude met AdBlue beter aan te kunnen pakken. Er zijn systemen op de markt die het motormanagement van SCR-katalysatoren manipuleren waardoor geen AdBlue meer gebruikt hoeft te worden. De huidige wetgeving zou onvoldoende mogelijkheden bieden om dergelijke fraude aan te pakken.
AdBlue-fraude zorgt voor een veel hogere stikstofuitstoot dan de wettelijke toegestane waarden. Het milieu wordt daardoor onevenredig zwaar belast. Bedrijven die bewust met AdBlue frauderen besparen op de kosten van AdBlue en op onderhoudskosten voor het injectiesysteem. Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie. TLN steunt daarom maatregelen om deze fraude aan te pakken.
TLN wijst erop dat AdBlue-fraude op beperkte schaal voorkomt. De organisatie wil niet dat bedrijven die zich aan de regels houden straks met onnodige controles en kosten worden geconfronteerd. Toezicht en handhaving moeten gericht zijn op echte fraudeurs waarbij sprake is van een gemanipuleerd SCR-systeem of ander emissiebeheersingssysteem. Die bedrijven moeten aangepakt en bestraft worden. Bonafide bedrijven moeten hier geen hinder door ervaren.

Ambro Smit
Beleidssecretaris Techniek
Transport en Logistiek Nederland