Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Reactie
Naam | Nova College (Dhr. A.C. Beemster) |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 18 december 2018 |
Vraag1
- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
-Ik ben van mening dat het lerarenregister wettelijk zijn basis moet blijven behouden. De weeffout in de wet was het verplichtende karakter. In het veld was daar terecht weerstand tegen. Als je kijkt naar het aantal docenten die voor de inwerking van de wet al vrijwillig waren ingeschreven is het aannemelijk dat een groeimodel nog steeds de voorkeur verdiend. Het is de politiek geweest die meende dat het tempo van registratie hoger moest door het lerarenregister te verplichten. De donkere wolk waar over gesproken wordt is meer een door sociale media opgeroepen wolk, dat dat die representatief is.
- Als docent werkzaam ik het mbo vind ik dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen het statuut in de cao die meer de bevoegdheden van het team regelt en de bevoegdheden van individuele leraren die uit de wet volgen. Het is te gemakkelijk om die een op een te vertalen. Juist de bevoegdheden die de wet geeft aan leraren maakt dat de professionele ruimte ontwikkeld kan worden. Door nu al het geheel weer af te zwakken, of erger nog, uit de wet te halen ondergraaf je het groeiproces. De wetgever zou hier geduld moeten betrachten.
- Ook hier geldt dat er naar mijn idee met de voorgestelde wetswijziging het kind met het badwater wordt weggegooid. De fixatie op het verplichte leraar register was een verkeerde keuze. Dat wil niet zeggen dat de andere elementen van de wet ook ingetrokken moeten worden. Daar afgelopen jaren de macht vooral bij de werkgevers te leggen heeft dit veel leraren murw gemaakt. Laat de leraar zelf zeggenschap krijgen over zijn eigen professionalisering.
- Dit is een definitie die na vele gesprekken tot stand gekomen is. Binnen het onderwijsveld dient er een duidelijke scheiding te zijn tussen het beroep leraar en overige personeelsleden. Hiermee versterk je de positie van de leraar en borg je als wetgever de kwaliteit van het onderwijs. Daarom moet dit gehandhaafd worden.