Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Reactie
Naam | Basisschool de Beemden (dhr. TAC van Esch) |
---|---|
Plaats | Boxtel |
Datum | 30 november 2018 |
Vraag1
- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
Ik zie graag dat het lerarenregister wordt afgeschaft om de volgende redenen:
- het registreren van punten levert niet rechtstreeks meer professionalisering op. Wel levert het veel extra werkdruk op voor betrokken partijen en worden keuzes in professionalisering gemaakt voor het behalen van de punten en niet op basis van inhoudelijke keuzes.
- Schoolleiders zijn prima in staat toe te zien op de professionalisering van leerkrachten. Bijvoorbeeld via de gesprekkencyclus die wordt uitgevoerd.
- Het register is gericht op controle en een negatieve prikkel. Zij die zich niet registreren worden daar negatief op aangesproken. Ik denk dat het effectiever is om leerkrachten positief te stimuleren zich te blijven professionaliseren. Dit sluit ook beter aan bij hoe we mijns inziens leerlingen willen motiveren tot leren.
- In de praktijk ervaar ik met name dat leerkrachten wel willen professionaliseren maar dat ze er te weinig mogelijkheden voor krijgen vanwege te weinig financiële middelen en het lerarentekort! Tijdens de winterperiode is er bij ons enkel vervanging voor ziekte beschikbaar en is extra inzet voor bijvoorbeeld scholing vrijwel niet te organiseren.
- Het geld dat gemoeid is met al het onderzoek en de inrichting voor dit register levert de kinderen en het onderwijs vrijwel niets op. Ik zie liever dat dit rechtstreeks naar scholen gaat en zij dit in kunnen zetten voor professionalisering.
Over de overige wettelijke verplichtingen en definities kan ik helder zijn: ik denk dat de toegevoegde waarde voor het onderwijs en de leerling in de klas nihil zijn. Sterker nog, ik denk dat er ook een averechtse werking vanuit gaat. Koersen veranderen steeds, er worden allerlei papieren eisen gesteld maar in de praktijk komen leerkrachten en schoolleiders steeds minder toe aan de essentie van hun werk. Ik roep daarom op tot minder bemoeienis vanuit het ministerie. Het is nu vooral prioriteit het lerarentekort aan te pakken omdat dit alles volkomen ontwricht en de werkdruk daardoor onwerkbare proporties aanneemt. Schep het klimaat waardoor leerkrachten en schoolleiders hun handen vrij hebben voor het verzorgen van goed onderwijs.
Velen keren het onderwijs de rug toe en dat begrijp ik volkomen. De focus ligt op de verkeerde zaken. Een goede eerste stap is het afschaffen van het gedrocht dat het lerarenregister heet.