Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Reactie
Naam | S. Luijten |
---|---|
Plaats | Eindhoven |
Datum | 6 december 2018 |
Vraag1
- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
- Het lerarenregister in de huidige vorm heeft bewezen niet houdbaar te zijn en daardoor heeft het geen bestaansrecht.
- Het professioneel statuut vaststellen door het bevoegd gezag heeft geen enkel nut als dit niet gedragen wordt door de medewerkers waar het over gaat. Opstellen door betrokken van de werkvloer en dan formele vaststelling door bevoegd gezag. De werkvloer moet daarin de ruimte krijgen om te bepalen of en zo ja welke koers het lerarenregister voor de situatie van de desbetreffende school betekend/kan betekenen.
- Het kan geen verplichting van het bevoegd gezag zijn om een bekwaamheidsdossier bij te houden. In het professioneel statuut (zie hierboven) wordt vastgelegd of er al dan niet een bekwaamheidsdossier wordt bijgehouden en op welke wijze.
- Definitie is op zich prima, maar biedt naar mijn inzicht te weinig ruimte voor de diversiteit van het vak in de verschillende sectoren. Een docent in het PO is over het algemeen een andere docent dan de docent in het MBO. Geef de ruimte om ook voor beroepsonderwijs tot een werkbare definitie te komen.