Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

Reactie

Naam dhr G Lommerse
Plaats Haarlem
Datum 7 december 2018

Vraag1

- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?
- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
Het lerarenregister schiet zijn doel compleet voorbij: het is voor en door leraren, maar dat wordt totaal niet zo gevoeld. Het is een gedrocht, waarbij ook schoolbesturen veel extra werk krijgen en dat kan in het kader van regelluw totaal niet de bedoeling zijn. Het is aan de accountant om te controleren of schoolbesturen bevoegde leraren hebben en aan het IPTO. Dat hoeft niet openbaar, omdat niemand daar bij gebaat is en het leidt tot een toename van onze afrekencultuur.

Het professioneel statuut is een volstrekt overbodige nieuwe verplichting voor schoolbesturen. De eigen verantwoordelijkheid van leraren behoort tot de cultuur van een school, daar helpt geen papieren document bij.

Het wettelijk bijhouden van een bekwaamheidsdossier vind ik wél van belang. Van belang in het kader van 'leven lang leren' en duurzame inzetbaarheid.

Een wettelijke definitie van leraar is overbodig. Terug naar de normfunctie leraar zou ik zeggen (ook stoppen met de uitvoerige functiebeschrijvingen), waarbij globaal wordt beschreven wat een leraar (LB, LC, LD) doet.

Continu nieuwe verplichtingen helpt schoolbesturen en leraren niet verder. Ondersteunen bij een cultuuromslag zou ik zeggen en niet steeds meer regels en verplichtingen. Alles activiteiten die daarmee gemoeid zijn kosten geld en gaat ten koste van 'geld volgt leerling'.

Het onderwijs is gebaat bij rust en ondersteuning bij ontwikkelingen, niet bij steeds meer regels en verplichtingen!!