Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

Reactie

Naam E.C. Van der Velde
Plaats Heerenveen
Datum 2 december 2018

Vraag1

- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?
- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
De oorzaak is dat er onbevoegde docenten zijn, maar dat kan naar mijn idee niet opgelost worden met een registratie. Vooral tijd en een betere stimulatie om je te bekwamen en te blijven bekwamen kan een betere oplossing zijn. Er is volgens mij te veel geld nodig om dit via allemaal getoetste bedrijfjes te doen. De kracht van een goede docent zit er in dat hij/zij samen met collega's steeds bezig is om te blijven ontwikkelen en te bekwamen in het beroep van docent. Hierbij zou de overheid naast de docenten moeten staan om mee te gaan in deze ontwikkelingen en die gaan steeds sneller. Een goede docent heeft de ruimte in zijn/haar jaartaak om in een lerende organisatie het vak van het ontwikkelen van anderen te stimuleren en te begeleiden. Hierin zit de kracht in eigen verantwoordelijkheid en het vertrouwen van de overheid dat elke docent de juiste tools heeft om dit vak uit te oefenen. Een goede docent heeft een eigen dossier van zijn/ haar toolsbox en dat wordt gedragen vanuit de organisatie waarin de docent werkzaam is. Vanuit het MBO moet er worden opgeleid voor een wendbaar vakman, maar dit zal in het onderwijs nog een lange weg te gaan hebben als de organisatie van het onderwijs (overheid, besturen en inspectie) niet mee gaan in de maatschappelijke veranderingen die in het bedrijfsleven nu dingen vragen van het onderwijs. We zullen die niet bijbenen als alle schijven te traag reageren.
Ga ook bij dit vraagstuk goed opzoek naar oorzaken en zoek ruimte om buiten kaders naar oplossingen te zoeken.